16. ledna 2011

Básnické figury od Lenny - První část


LENNY


Poezie, to nejsou jenom rýmy. Je to hra se zvuky, slovy a významy slov. Některé jevy a způsoby, jak dodat poezii originalitu, atmosféru a malebnost, jsou známé jako FIGURY. Jde o zvláštní spojení hlásek a slov nebo o změnu stylistiky a cílem je dosažení co největšího estetického účinku jazyka. Představím tu několik základních a přiložím ukázky. Pokud se vám figury zalíbí, můžete si je zkusit vyhledat u vašich oblíbených básníků, nebo se inspirovat a sepsat něco krátkého a poetického sami. Link na svoje dílka můžete nechat pod článkem.



Přirovnání je známá a hodně častá figura. Znáte to - básník napíše třeba že její oči září jako dva drahokamy, nebo že se někdo svíjí jako had... Další příklady asi nejsou potřeba.

Antiteze je přirovnání protikladem. Básník nejdřív popíše obraz, potom ho popře a tak vytvoří nový obraz. Často se vyskytuje ve staré slovanské poezii:

A z pod lesa, lesa hustého
vzav se tu odněkud kůň vyjíždí
On nevyjíždí, on větrem letí...
(F. L. Čelakovský)

Aliterace je opakování skupin hlásek na začátku dvou sousedních slov. Příklad:

Potkal potkan potkana
pod kamenem pod kamenem...
(Jiří Suchý)

Anafora je opakování stejných slov na začátku veršů nebo slok. Anaforu najdeme už v nejstarších eposech, ale hodně ji využívá především moderní poezie jako prostředek výstavby sloky nebo opěrný bod gradace (stupňujícího se účinku slov). Jako názornou ukázku doporučuju báseň Jako zázrakem Jacquese Préverta, slavnou báseň Když od R. Kiplinga nebo tuto:

Viděl jsem muže se psem
viděl jsem muže s kordem v holi
viděl jsem muže který hořce plakal
viděl jsem muže který šel do kostela
viděl jsem muže který odtud chvátal
(Jacques Prévert)

Epifora je opakování slov na konci veršů. Opět ji najdeme u moderních básníků, a taky jako "absolutní rým" u našeho milého Járy Cimrmana.

Šel jsem na trh pro ptáky
a koupil ptáky
pro tebe
má lásko

Šel jsem na trh pro květiny
a koupil květiny
pro tebe
má lásko
(Jacques Prévert)

Epizeuxis - pod tímto slovem se skrývá figura založená na opakování stejných slov nebo slovních spojení v jednom verši. Cílem je dosažení co největší naléhavosti:

Jenom ne strach jen žádný strach
takovou fugu nezahrál sám Sebastian Bach
co my tu zahrajem až přijde čas až přijde čas
(František Halas)

Epanastrofa neboli palilogie je založená na opakování slov, které jsou na konci jednoho verše, na začátku druhého. Nejlíp je to vidět na ukázce:

Střela se zaryla v bílá ňadra
v bílá ňadra prvního Tatařína
(F. L. Čelakovský)

Opakování může být i mezi dvěma slokami:

Já neznám jména květin
v záplavě zeleně,
jsem očarován před tím
a co je mi po jméně.

A co je mi po jméně,
jen klidně ulehni si
tu na mém rameně,
ať dech tvůj s mým se smísí.

Ať dech tvůj s mým se smísí,
jak voní mi tvá pleť!
Ten parfém v Paříži si
nemohou vymyslet.
(Jaroslav Seifert)


To be contined...

10 komentářů:

  1. O básnických figurách jsme se učili v literatuře, je to zajímavé vědět
    Hezký článek! Stručný a jasný

    OdpovědětVymazat
  2. největší mučení při hodinách češtiny.. mám doma takovou šikovnou knížečku o literární teorii, kde jsou všechny tropy i figury popsané, ale myslím, že při psaní čtenářského deníku se možná obrátím i k tomuto. Přecijen, když to sepíše někdo srozumitelně, možná už si to KONEČNĚ zapamatuji!

    OdpovědětVymazat
  3. Naprosto souhlasím s Lily. Ze školy si figury vážně nepamatuju a jsem moc ráda, že jste s tím tady začali.

    OdpovědětVymazat
  4. Tak tyhle články o poezii jsou všechhny super díky za ně.

    OdpovědětVymazat
  5. a jsem zase o něco chytřeší

    OdpovědětVymazat
  6. Krásnej článek :) Některé z nich sama užívám a doteď jsem nevěděla, že se nějak označují :)

    OdpovědětVymazat
  7. Mám ráda Emily Dickinson, která psala ze srdce rovnou na papír a vůbec jí netrápilo, jestli se její poskládané verše nějak jmenují

    OdpovědětVymazat
  8. Moc povedený článek ;), ale my jsme řadili anaforu, epiforu a epizeuxis spíše do tropů, ale to je detail

    OdpovědětVymazat
  9. [2]: Já se to musela naučit na test k teorii literatury, takže jsem na tohle měla v ruce rovněž několik knih. Nejlepší mi přišel asi Větší poetický slovník.

    OdpovědětVymazat
  10. AHoj, strašně moc ti děkuju, je to skvěle napsané a mně to pomohlo se slohovkou :))

    OdpovědětVymazat