19. ledna 2011

Básnické figury od Lenny - druhá část


Asyndeton je název pro hromadění veršů bez spojek. Cílem figury je těsnější spojení prvků básně, zrychlení děje a zvýšení naléhavosti sdělení. Vyvolání představ, které se hrnou jedna za druhou... Tentokrát použiju příklad z prózy, kde tato figura obzvlášť vyniká:

"Namydlená, celá ležím v pěně, mydlím se a ani o tom nevím, myslím a vzpomínám na obrazy ležící v hlubině času, obrazy stále se vracející, zjasňující se, doplňující se, jsem šestiletou dívenkou s rozpuštěnými vlasy, na temeni hlavy ty vlasy jen zachycené modrými mašličkami... je nedělní poledne a procházím se náměstíčkem, otevřenými okny vlají záclony, ozývá se cinkot příborů a talířů, průvan táhne vůni jídel, včera mi tatínek koupil námořnické šaty a deštník, stojím před kašnou..." (Bohumil Hrabal)



Polysyndeton je opak asyndetonu. V této figuře jde o nadměrné používání spojek, nejčastěji A nebo TAK:

Vy byste pořád seděla
a nevydala hlásku
a to se přece nedělá
a já vás varuju
Tak abyste to věděla
tak já vám vyznám lásku
tak abyste to věděla
tak já vás miluju
(Jiří Suchý)

Elipsa patří mezi slovosledné figury, stejně jako zeugma, anakolut, inverze a anastrofa. Všechny jsou založené na změně slovosledu. Slouží k tomu, aby báseň byla rytmičtější a vyjádření překvapivější a neotřelé. Elipsa znamená vypuštění těch částí věty, které jsou nadbytečné. Často používá i v běžné řeči - třeba když se zeptáme "kolik je?" nebo řekneme "měj se".

Tělo jeho - skála na skále ležící
(K. J. Erben)

Apostrofa zase patří do řečnických figur. Asi znáte řečnickou otázku, neukončenou odpověď, expresivní zvolání a další, běžné figury. V apostrofě se básník náhle obrací k jinému adresátovi. Ptá se hvězd nebo svůj žal vylíčí stromům v lese... Stejně jako ostatní řečnické figury slouží apostrofa k aktualizaci a zvýšení přesvědčivosti toho, co říká.

Jen se točte, koně dřevění,
pěkně dokolečka točte se!
(Paul Verlaine)

Enumerace je nahromadění slov pouhým výčtem, bez spojek. Je to podobná figura jako asyndeton, ale zde se opravdu hromadí jednotlivá slova, kdežto v asyndetonu celé krátké věty a představy:

I tys poznal žalost smutek stesk a lásku
(Vítězslav Nezval)

A poslední figury jsou ty, které hromadí významy. Pleonasmus - to jsou slova se skoro stejným významem, která napíšeme hned za sebou, jedno z nich většinou jako přívlastek: modrý blankyt, magické kouzlo (pozor, pokud použijete pleonasmus jinde než v uměleckém textu, budete možná vypadat hloupě). Tautologie rozvádí jednu věc dvěma synonymy: položivot a polosmrt, navždy a navěky. Amplifikace opakuje jednu věc z několika hledisek. A gradace spojuje slova podobného významu od nejslabšího k nejsilnějšímu vyjádření.

Tys vrchol blaha, štěstí, plesu, slávy (Vrchlický) - gradace
Po modrém blankytu bělavé páry hynou (K. H. Mácha) - pleonasmus


Tak, to je k básnickým figurám všechno. Podle svých zápisků z hodin literatury a s pomocí Wikipedie sepsala a na vaše pokusy se těší



A na závěr ještě jedna báseň... Najdete v ní nějakou tu figuru?

Chtěl jsem si vzpomenout na Marii
ale nemohu
chtěl jsem si vzpomenout na lásku
ale nemohu
chtěl jsem si vzpomenout na soudruhovu popravu
ale venku už svítá
a já zbůhdarma promarnil noc
zatímco to všechno je pryč
a my vlastně nechceme-li umřít
musíme začít znovu

A musíme začít znovu
nechceme-li vlastně umřít
zatímco všechno je pryč
zbůhdarma jsem promarnil noc
venku už svítá
chtěl jsem si vzpomenout na soudruhovu popravu
ale nemohu
chtěl jsem si vzpomenout na lásku
ale nemohu
chtěl jsem si vzpomenout na Marii

A my musíme začít znovu
zatímco všechno je pryč
venku už svítá
a já jsem zbůhdarma promarnil noc
chtěl jsem si vzpomenout na lásku
nechci-li vlastně umřít
ale nemohu

(Egon Bondy)


To je k básnickým figurám zatím vše a já ještě jednou Lenny děkuji za tento příspěvek.
Zaujal Vás? Pak mi také na e-mail Klub.snilku@email.cz a pošlete mi nějaké své dílko. Může to být povídání o oblíbeném žánru, můžete mě upozornit na některá svá dílka a já s Vámi napíšu rozhovor. A právě na tři rozhovory se můžete těšit.
První tu bude od našeho Snílka Dragity.

2 komentáře:

  1. Díky za objasnění zas jsem o něco chytřejší...

    OdpovědětVymazat
  2. Básnické figury? To mi nikdy nešlo... Ani ve vlastní básni bych to nenenašla
    Ale tento článek je zajímavý (jen se modlím, aby to po nás učitelka taky nechtěla... ne že bych se zrovna orientovala...)

    OdpovědětVymazat