22. března 2014

Inventor - Šepsovaný karton


Moji Snílci,
tentokrát pro Vás obsáhlejší návod od blogerky Jehany =)

ŠEPSOVANÝ KARTON

Před rokem jsem k vánocům dostala dárek, který v podstatě změnil můj život. V jednom z balíčků převázaných lesklou stužkou jsem ke svému překvapení objevila olejové barvy, základní plátna a příslušné štětce. Malování olejem mě zanedlouho tak nadchlo, že už do ruky nic jiného nevezmu. Jenže pak se na scéně objevil ten problém. Ne každý si může dovolit spoustu drahých pláten, zvláště když se v nové technice teprve zacvičuje. A tak jsem pochopitelně začala hledat cestičky, jak co nejvíce ušetřit na materiálu, ale tak, aby to příliš neovlivnilo kvalitu výsledného produktu.

A tak se stalo, že jsem objevila karton - obyčejné krabice, které se povalují na každém rohu a obvykle se používají jen ke dvěma účelům - buďto jako prostředek okamžitého výdělku ve sběrném dvoře nebo jako materiál k podpálení táboráku. Rozhodla jsem se to změnit. Pořídila jsem si plechovku šepsu, což je polotuhá hmota, která vytvoří podkladovou vrstvu pro olejomalbu (ale také pro malbu akrylem, akvarelem nebo kresbu uhlem nebo pastelem). Materiál, na který se maluje (plátno, dřevěná deska nebo - zde - karton) se tím fixuje a nesaje do sebe olej z barev (nebo saje jen minimálně).





Akrylátový šeps - jedna z mnoha variant (http://www.papirovyobchod.cz/produkty/akryl/seps-akrylatovy-special.htm)

Natírají se minimálně 3 vrstvy, nejlepší je na to stará štětka, která vám doma zbyla po malování pokoje, nebo širší plochý štětec. Po nanesení první vrstvy doporučuji alespoň půl dne počkat, až nátěr pořádně zaschne, jinak se můžou dělat žmolky. Nejjistější je nechat to odpočinout celý den, ale ne každý máme dostatek trpělivosti (vlastní zkušenost ;). Druhý nátěr nanášíme stejným způsobem, jen kolmo na první. Třetí se zase provádí kolmo na druhý. Po nanesení 3. vrstvy už by karton pod šepsem nemělo být vidět. Že je šeps pořádně zaschlý, poznáte podle toho, že vám na prstech nezůstane bílá šmouha, když jimi přejedete po povrchu.

Výsledek docela slušně imituje povrch dřeva. Oproti plátnu má tu nevýhodu, že se naředěné barvy trochu rozpíjejí do stran po směru tahů štětce při šepsování. Výsledný povrch však vypadá originálně a tak trochu jako malba na dřevo. Jednoduše to vypadá víc surově než uhlazená malba na plátno. Pokud si chcete vyzkoušet olejomalbu, ale nechce se vám vyhazovat velké peníze, šepsovaný karton je podle mých zkušeností ta nejlevnější volba a vypadá to opravdu zajímavě. Další výhodou je, že se nemusíte omezovat obchodními velikostmi a tvary pláten. Můžete si vyrobit "plátno" přesně o takových rozměrech, jak se vám právě bude hodit.

Obraz pak nakonec může vypadat třeba takto. Když se zadíváte pozorně, uvidíte vodorovné rýhy, které naznačují tahy štětce při šepsování:



Sakura - olej na kartonu

Hodně štěstí při šepsování a malování přeje Jehane O´Tee

***
Pokud se chcete také o něco podělit,
přečtěte si tenhle článek. =)

8 komentářů:

  1. Hm, právě jsi za mně vyřešila jeden problém. Už delší dobu jsem olejomalbu chtěla zkusit, ale odrazovala mě značná cenová náročnost. Díky.

    OdpovědětVymazat
  2. Velice zdařilý návod, leč pro mé amatérství nepoužitelné vzhledem k mé "aktivitě" v kreslomalbě.

    OdpovědětVymazat
  3. Ach ano šeps :) Ten změnil život i mě. Už nemusím utrácet za drahý skicáky, například na akvarel. Prostě vezmu starý sešit, každá stránka dostane několik vrstev a perfektní podklad pro malbu, kresbu je na světě.
    Šeps je k nezaplacení. Člověk by si myslel, že se hodí jenom na ty plátna (k tomu asi je nejvíc, no), ale já ho používám skoro na všechno - vyrábím si vlastní placky, TARDIS a další tuny blbinek.

    OdpovědětVymazat
  4. [3]: Jak je vidět, je to všestranný pomocník, tak jako Harmasan

    OdpovědětVymazat
  5. [3]: Placky? A jakým způsobem tam vzadu připojuješ spínací špendlík? Nechtěla bys případně udělat návod?Zdraví
    Zvědavec obecný

    OdpovědětVymazat
  6. [5]: Možná návod udělám. Ale není to zase tak komplikovaný jak to vypadá Princip je v tom, že vezmu starou ošklivou placku, přetřu šepsem, nakreslím si na ní co chci a pak nalakuju. Takže nevím, jestli je to dostatečně složitý na to, aby to mělo vlastní návod. Ikdyž teda je pravda, že je potřeba dát si na pár věcí pozor, taky už jsem toho hodně zpackala, tak nějaký rady by se možná hodily.

    OdpovědětVymazat
  7. [6]: Určitě. Rad není nikdy dost.
    (A nikdy nevíš, co všechno se mi může podařit zkazit. )

    OdpovědětVymazat
  8. Nikdy mě nenapadlo, že se dá šepsovat i papír. Díky za obohacení!!! Určitě to musím někdy vyzkoušet :)

    OdpovědětVymazat