10. září 2015

Creatio - Mé zkušenosti s kurzem kresby pravou mozkovou hemisférou a cojsem se dozvěděla

Creatio je místo pro všechny zasněné kreativce a malíře, tak se nebojte zapojit a poslat své výtvory...


Milí Snílci,
když mi bylo 12, absolvovala jsem (dětský) kurz kreslení pravou mozkovou hemisférou, o kterém jste jistě už někdy slyšeli. Chtěla bych se s vámi podělit o to, co mi to všechno přineslo.
Celý kurz byl koncipován tak, že jsme vůbec nepoznali co všechno se to vlastně učíme. Veškeré přínosy jsem objevila až po mnoha letech. Ale nejspíš to bylo vážně tím, že jsem byla ještě moc malá. Dospělým to asi dojde hned (i když Exupery v Malém princi tvrdí, že nechápou naopak vůbec nic :D).


Tak zaprvé, je důležité naučit se věřit si. Může to také znamenat být trochu optimistou a nebo nedělat si dopředu domněnky o tom, jak to dopadne (to se můžete naučit i v knize Čtyři dohody :D) Mnoho lidí to totiž vzdá ještě než začnou a to tím, že když vidí nějaký pěkný obrázek, řeknou: "Na to fakt nemám" nebo se začnou jinak shazovat. Mějte na vědomí fakt, že to co říkáte si váš mozek pamatuje a pak vám nedovolí překračovat hranice, které jste si vědomě či nevědomě vytvořili! Vím, že to zní trošku ezotericky, ale je to fakt.

Další poznatek je myslím stejně důležitý, ale trochu obtížnější na pochopení. Vysvětleme si to na příkladu: Snažíte se nakreslit třeba postavu podle předlohy. Začátečník se na postavu kouká jako na celek a tak se ji snaží zachytit. Mírně pokročilý pak sleduje jednotlivé linie bez nějakého logického uvažování. Prostě se snažte odpoutat se od jakýchkoli znalostí o tom, "jak to správně má vypadat" a kreslete jen to co vidíte. Pozorujte jaká čára je oproti jiným jak dlouhá, jaký svírají úhel, hledejte jednoduché tvary v jednotlivých částech obrázku. To je to, co se učí na kurzu pravou mozkovou hemisférou. NEMYSLETE!!!

Jeden z problémů, který tu může nastat je ten, že začnete např. hlavou, kterou uděláte docela malou a jak postupujete dolů k nohám, začnete kresbu nepoměrně zvětšovat (nebo naopak). Zde vám mohu jen poradit pořád kontrolovat. Ideální pak je, když je vaše předloha stejně velká jako váš obrázek.
Já, jelikož jsem byla ja kurzu pro děti jsem tam nic neměřila. Co jsem ale slyšela později od mamky, která byla na kurzu pro dospělé bylo to, že oni si dělali takovou mřížku na předloze i na papíře, aby se měli lépe od čeho odrazit.
Já zas v počátcích dělala to, že jsem využila počítačové předlohy a průsvitného papíru a neustále kontrolovala, jestli to všechno sedí přiložením svého výkresu k obrazovce (Nejdřív jsem dokonce "podváděla" tak moc, že jsem si po přiložení papíru k počítači zakreslila nejdůležitější body, aby se mi to tolik nezkreslovalo). Tímto způsobem jsem se naučila na papíře dopředu vidět kde co má být. Tento fígl doporučuji!!! (ale nesmíte u toho zůstat, to pak zlenivíte. Berte to jen jako učení ;))
Pokud máte zájem, koukněte na můj článek na blogu, ve kterém mám vložené tímto způsobem kreslené 2 obrázky (mezi nimi je text o tom jak vznikaly:)).

A taková bonusová rada: OPRAVDU PEČLIVĚ SLEDUJTE PŘEDLOHU. Říkali nám, že čas, který se díváme na předlohu by měl být dokonce větší než ten, který sledujeme co se nám děje pod rukama. Prakticky svým pohledem jen kontrolujete směr tužky. Já třeba pak vypadám, jako bych měla tik, ale vážně se to vyplatí ;)

Na závěr bych vám chtěla ještě říct, že přesto že byl kurz pravou mozkovou hemisférou pro mě nesmírně přínosný, beru tuto zkušenost spíše jako "nakopnutí", které mi pomohlo na začátku. Bez další práce a úsilí by to prostě stejně nešlo. Takže pokud vám ho nikdo nechce zaplatit a vy na něj nemáte, vůbec nevadí! Dejte se do práce a podělte se s námi o vaše pokroky!


Obrázky s krátkým popiskem nebo bez posílejte na klubový mail klub.snilku@email.cz a dejte vědět, jestli máte zájem o rady pro další rozvoj!

Mějte se pěkně,​

​Myshoolka

7 komentářů:

  1. dobré rady, já bych uvítala pokračování

    OdpovědětVymazat
  2. Pro mě by asi takový kurz neměl smysl, nemám totiž až tak velké výtvarné ambice, nicméně určitě to může pomoci! Klidně si přečtu i pokračování a další tipy, baví mě to.

    OdpovědětVymazat
  3. Občas si říkám, jaká je škoda, že na nějaký kurz nechodím. Osvěžila bych si věci, které jsem zapomněla, a přinutila se vypnout :) Povedený článek.

    OdpovědětVymazat
  4. Příjemné počtení a pěkný obrázek :) Má atmosféru. Viděla jsem pár srovnání obrázků, co namalovali nezkušení lidé podle předlohy před kurzem a po kurzu. To mě vždycky totálně dostane. Pro mě osobně není kreslení až tak důležitou dovedností, ale říkám si třeba v důchodu... Proč ne.

    OdpovědětVymazat
  5. Jsem ráda, že se článek líbil a snad vám i pomůže. Popřemýšlím, jakým směrem toto téma do příště rozvézt :)

    OdpovědětVymazat
  6. Rozhodně jsem ráda za takovéhle články. Už léta jsem zůstala na místě a ne a ne se hnout. Malé krůčky jsou, ale malé. Ujíždí mi proporce. Jen denně se tomu věnovat nemohu.
    Tvé tipy vypadají velmi dobře, díky

    OdpovědětVymazat
  7. donalabuznikova22 února, 2019 17:08

    Já jsem nedávno absolvovala kurz kreslení přes pravou mozkovou hemisféru na https://kurzyazazitkyonline.cz a musím říct, že výsledky se dostavily téměř okamžitě. Vždycky jsem se chtěla naučit lépe kresit a tak jsem ráda, že mám viditelné výsledky o tom jak se zlepšuji.

    OdpovědětVymazat