2. ledna 2020

Creatio - Perspektiva s 3 úběžníky

Dobrý den milí snílci. Tak tu máme nový rok 2020. Přeju tedy všem, abyste se měli pokud možno co nejlépe. Aby oplývali inspirací a radostí ze života a vším ostatním, co si jen člověk může přát...

Perspektivu s jedním úběžníkem i perspektivu se 2 úběžníky už znáte. Je na čase, abyste se něco dozvěděli i o té se 3 úběžníky. Nyní se můžete naučit, jak pracovat nejen s hloubkou a šířkou, ale i s výškou. Tedy se všemi třemi rozměry.


S tímto fascinujícím druhem perspektivy se v umění můžeme setkávat až od 20. století. A to navzdory tomu, že v reálném životě se s ním setkáváme prakticky neustále. Vzniká v situaci, kdy se na předmět díváme z velkého nadhledu (ptačí perspektiva), anebo z velkého podhledu (žabí perspektiva).
Obě varianty jsou velice působivé a využívají se ve výjimečných situacích.
Úběžníky jsou velice často mimo naše zorné pole.

A víte, že takovýto obrázek jsem chtěla nakreslit už léta? Měla jsem to přímo před očima. Paneláky či mrakodrapy nakreslené při pohledu z výšky. A celá léta jsem zkoumala, jak na to. Spousta nevydařených výkresů. A pak jsem díky Creatiu poznala tento druh perspektivy a všechno bylo najednou jiné. Tvoření článků a vyhledávání informací do této rubriky vzdělávají i mě.
A tak jsem po krátkém procvičení popadla tužku a začala s kreslením. A protože jsem byla v tom svém tvořivém módu, tak jsem to vybarvila takovými těmi olejovými křídami. Před lety jsem si je koupila a použila je asi jenom dvakrát. To jsem musela napravit.


A teď, jak na to:
Ukážeme si tedy tu "ptačí" variantu.
  1. Při té si horizont uděláme v horní části výkresu. Na okrajích horizontu (co nejdál od sebe) si určíme první a druhý úběžník. Tření úběžník bude úplně dole. Pokud budou body k sobě moc blízko, vznikne nám příliš velké zkreslení.
  2. Dále si uděláme přední hranu. Ta ale nebude svislá, jako u předchozích dvou druhů perspektivy. Nakreslíme si tedy čáru, která vede z U3 mírně šikmo nahoru. Na ní si zvýrazníme, jak má být hrana vysoká.
  3. Z vrcholů přední hrany nakreslíme přímky, které vedou do U1 a U2. Tím si uděláme základ pro boční stěny. Jen dbejte na to, aby úhel horního rohu kvádru byl stejný anebo větší, než 90 stupňů. Kdyby ne, pak by to vypadalo nereálně.
  4. Pak přijdou na řadu hrany bočních stěn. A toho docílíme tak, že vedeme z U3 přímky tím směrem, kde chceme ty hrany mít.
  5. Z krajních vrcholů levé boční stěny vedeme přímky do U2. Z krajních vrcholů pravé boční stěny vedeme přímky do U1. Tím získáme zadní stěny, ale hlavně i hrany těch zadních stěn.
  6. Když už máme hotovo, můžeme si vygumovat přebytečné pomocné čáry a zvýraznit předmět.



***

Nějakou dobu přemýšlím o tom, že od nového roku zavedu své vlastní bodování soutěží pro Creatio. A na vás je, abyste mi do komentářů napsali, jak si přejete, aby se ty body jmenovaly. Nebo jestli vůbec chcete, aby tady nějaké další bodování bylo. Z vašich návrhů pak někdy v lednu udělám anketu.

Dále vám musím ještě více připomenout soutěž "Kreslení písně". Ještě pořád se nenašel jediný člověk, který by se zúčastnil. Takže ta soutěž asi bude vyhlášená navěky.

Pokud jste tedy členy Klubu snílků, můžete své výtvory zasílat na email klub.snilku@email.cz. Do předmětu napište "Creatio",(pokud to bude do soutěže, tak "Creatio - soutěž") do e-mailu název a popis výtvoru a na konci se prosím podepiš, pokud se tvé blogové jméno nějak výrazně liší od toho e-mailového.

Do komentářů, ale i e-mailem můžete také psát i náměty na hudbu, kterou mám nakreslit já.
Rovněž můžete posílat třeba nějaké opravdu podařené graffiti, pokud nějaké často míjíte na svých cestách či nějakou mandalu, kterou jste vybarvili anebo i předkreslili. Nebo cokoliv jiného, co podle vás souvisí s výtvarnem a byla by škoda to neukázat světu.

2 komentáře:

  1. Rajo, to je krásný obrázek! A povedený článek, díky za něj :)K bodování... já sice navrhovala název pro body, ale spíš si myslím, že by stálo za to bodování v klubu sjednotit.
    Pojďme si tu o tom popovídat!

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Já jsem své vlastní body navrhla zejména kvůli tomu, že kdykoliv něco uspořádám, musím pak žádat Maglaiz, aby připočetla Bludišťáky. Sama si netroufnu s tím nějak manipulovat, protože by v tom byl zmatek. A vlastně bych ty body měla víc pod kontrolou a mohla z nich třeba udělat graf. Jinak je to skoro jedno, jestli budu mít body vlastní, nebo společné. A je pravda, že já zase tak často ty soutěže zase také nedělám. Možná by se to opravdu mělo nechat tak, jak to je.

    OdpovědětVymazat