5. března 2020

Creatio - Starověké malířství (1. část)

Dobrý den, milí snílci. Máme tu opět první čtvrtek v měsíci a s ním přichází na řadu nějaký ten článek o historii malířství. Dnes bych měla zveřejnit nějaké shrnutí o tom, jak se lidé výtvarně vyjadřovali v období starověku. A tak jsem s tím začala. Makám na tom už od pondělí a bylo to dost náročné. Nakonec jsem přišla na to, že to asi nedodělám. Že to rozdělím to na dvě části. Do té druhé si nechám Řecko a Řím.

Mezopotámie
Mezopotámie byla říše rozléhající se mezi řekami Eufrat a Tigris, tedy na území dnešního Iráku, severovýchodní Sýrie, jihovýchodního Turecku a jihozápadního Íránu.
Nebudu tu vypisovat celou historii. Stačí asi jen zmínit, že se na území Mezopotámie vystřídali Sumerové, Akkadové, Peršané, Parthové a nakonec Arabové.
Psalo se na hliněné destičky, na kterých byl zaznamenán i Epos o Gilgamešovi. Důležitější texty, například Chamurapiho zákoník, byl dokonce vytesán do kamene. To až mnohem později se začal používat papyrus nebo pergamen.
Mezopotámského malířského umění se ale moc nedochovalo. Nanejvýš nějaká malovaná keramika a také pár nástěnných maleb. Třeba nástěnná malba v paláci v Mari.

Egypt
Egyptské výtvarné umění zůstalo po celá tři tisíciletí až a pár detailů téměř stejné. Už od samého počátku bylo egyptské umění charakteristické svým poměrně kvalitním ztvárnění postav a věcí. Velice důležitou roli v něm hrála víra v různá božstva a v posmrtný život a úcta k faraonům. Můžeme se ale setkat i s výjevy z každodenního života běžných lidí.
Staří Egypťané neznali perspektivu, která se v malířství užívá dnes. Vzdálenější postavy vyobrazili menší a umístili je výše.
Často ale také vyobrazovali určité osoby větší oproti druhým, když měli vyšší postavení ve společnosti.
Hlava, boky, nohy a chodidla jsou brány z profilu. Ramena jsou ale zepředu.
Barvy byly získávány většinou z přírodních surovin, které se následně upravily, rozdrtili a zředily s vodou. Na bílou barvu se použil vápenec, či sádra, na žlutohnědou barvu hrudky okru, ne žlutou sirník arzenitý, pro černou kouř a uhlí…
Výtvarná díla byla tvořena na různých materiálech. (např. kámen, dřevo, papyrus…)

Čína
V malířství starověké Číny se používají jiné principy, než v malířství evropském. Předmět obrazu sděluje neviditelnou duchovní pravdu. Kladl se důraz na životnost, harmonii linií, správné volby barev.
Nepoužívalo se stínování a horizont byl umístěn za pozorovatelem. Nejvíce rozšířeným druhem maleb byla krajinomalba.
Hojně zastoupená byla i kaligrafie neboli umělecky ztvárněné písmo, které se nanášelo většinou tuší.
Nejstarší památky pochází z dynastie Chan.

Indie
Autoři byli anonymní.
Indická díla měla často náboženský podtext. Zpočátku vycházelo z přírody. Často byli zobrazováni krásní mladí muži a krásné mladé ženy. V chrámech se docela běžně se propojoval sochařský reliéf s nástěnnou malbou.
Panovala představa, že tvar neznamená jenom smyslovou, ale i duševní formu. Důležitý byl i význam velikostních poměrů jednotlivých částí předmětu ztvárnění. Kladl se důraz i na krásu děl a na vcítění se do toho, co člověk tvoří. Barvy měly předepsanou symboliku.

***

Dále vám musím ještě více připomenout soutěž "Kreslení písně". Ještě pořád se nenašel jediný člověk, který by se zúčastnil. Takže ta soutěž asi bude vyhlášená navěky.

Pokud jste tedy členy Klubu snílků, můžete své výtvory zasílat na email klub.snilku@email.cz. Do předmětu napište "Creatio",(pokud to bude do soutěže, tak "Creatio - soutěž") do e-mailu název a popis výtvoru a na konci se prosím podepiš, pokud se tvé blogové jméno nějak výrazně liší od toho e-mailového.

Do komentářů, ale i e-mailem můžete také psát i náměty na hudbu, kterou mám nakreslit já.
Rovněž můžete posílat třeba nějaké opravdu podařené graffiti, pokud nějaké často míjíte na svých cestách či nějakou mandalu, kterou jste vybarvili anebo i předkreslili. Nebo cokoliv jiného, co podle vás souvisí s výtvarnem a byla by škoda to neukázat světu.

Žádné komentáře:

Okomentovat