4. srpna 2022

Fotorealismus

Zdravím milí snílci. Víte, že už jsem měla v plánu přestat s články o uměleckých směrech? Ale pak jsem objevila pár dalších, kterým se ještě eventuelně můžeme věnovat. Například takový fotorealismus. Ten je živým důkazem toho, že ne všichni se v postmoderním období zabývají abstrakcemi.

Fotorealismus je směr v malbě charakterizovaný návratem realistickému figurativnímu zobrazování, který se prosadil a byl populární zejména v 60. a 70. letech ve Spojených státech.

Proti nefigurativním směrům dominujícím do této doby v západním umění se fotorealističtí malíři snažili zachycovat skutečné objekty zpravidla na základě fotografie.

Fotorealistické malby jsou často imitací fotografie, takže nejsou zcela realistické, ale přebírají různé chyby a deformace, které se na fotografických obrazech z technických důvodů objevují (např. deformace perspektivy, rozostření, plošnost apod). Mezi přední fotorealisty patří Chuck Close, Richard Estes, Ralph Goings, Duane Hanson a další.

Pojem fotorealismus se částečně překrývá s hyperrealismem.

 

Chuck Close

*5. července 1940 Monroe – †19. srpna 2021 Oceanside, Hempstead, New York)

Byl to americký vizuální umělec, malíř, kreslíř, grafik, fotograf, tiskař, kolážista a projektant. Studoval na Washingtonské univerzitě a později na Yaleově. Díky Fulbrightovu stipendiu později studoval také na Akademii výtvarných umění ve Vídni. Nejčastěji tvořil velkoformátové fotorealistické portréty. Uvedl, že důvodem, proč se věnuje portrétům, je jeho prosopagnosie, tj. neschopnost rozeznávání tváří.

V roce 1988 částečně ochrnul, ale nadále tvořil.

V roce 1990 získal cenu Infinity Award for Art.

 

čerpala jsem:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Fotorealismus

https://cs.wikipedia.org/wiki/Chuck_Close

Pokud jste členy Klubu snílků, můžete také tvořit a posílat své kresby, malby a třeba i koláže na email klubu klub.snilku@email.cz.

Pokud vás nenapadá, co kreslit, můžete se inspirovat mnou zadanými tématy. Například teď je aktuální téma „Oblíbený youtuber/zpěvák". Klidně si ale můžete vybrat nějaké starší. Za poslání tematického obrázku můžete také dostat bludišťáka.

Do komentářů, ale i na e-mail můžete též psát náměty na témata, na která mám něco nakreslit já. A nešetřete mě. Ať je to zajímavější pro mě i pro vás.

Žádné komentáře:

Okomentovat