12. ledna 2016

Kniha na leden – Malý princ (Antoine de Saint-Exupéry)

Kdo by neznal, nebo alespoň neslyšel o knize jménem Malý princ, vyprávějící o letci, jenž ztroskotal v poušti a tam se setkal se záhadným Malým princem, který mu ukázal, že se na svět dá dívat i jinak, než dospěle... Někdo knihu považuje pouze za pohádku pro děti a jiní v ní spatřují poselství pro všechny lidi, aby nezapomínali snít.

"Bylo, nebylo, žil kdysi Malý princ na planetce jen o trochu větší než on sám, a tenhle Malý princ potřeboval přítele..."

Abyste to neměli tak jednoduché, tak tentokrát nestačí si knihu pouze přečíst, ale v závěru článku na vás čeká několik otázek, na které mi odpovězte v komentářích. Samozřejmě můžete napsat svůj názor na tuto knihu, nebo jak se vám četla a v komentářích o knize diskutovat.

Malý princ (Antoine de Saint-Exupéry)

Pilot ztroskotal se svým letadlem v poušti a během oprav se mu zjeví Malý princ, který po něm chce, aby mu nakreslil beránka. Letec postupně poznává svého společníka, který pochází z maličké planetky B612, kde jsou tři sopky (jedna už vyhaslá) a jedna pyšná růže. Než doletěl až na Zem, tak se zastavil na několika planetkách a setkal se s různými lidmi - lampař, opilec, král a jiní. Nikde však nenašel, to co hledal a zjistil, že se mu po jeho domově stýská. I Země se mu zdá nepochopitelná, protože všichni jsou až příliš "dospělí" a ve všem spěchu zapomínají snít...

Malý princ (ve francouzském originále: Le petit prince) byl poprvé vydaný v roce 1943 a patří mezi nejznámější dílo spisovatele a pilota Antoina de Saint-Exupéryho. Kniha navíc ve většině vydání obsahuje autorovi nádherné ilustrace, které jsou stejně slavné jako samotný příběh o Malém princi.

"Zajímalo by mě," řekl, "jestli hvězdy tak září proto, aby jednou každý našel tu svoji..."

Kniha je velmi oblíbená, proto není divu, že se dočkala mnoha zpracování, například několika filmových adaptací, přičemž nejnovější je právě v kinech), ale Malý princ se objevil i ve dvou operách, muzikálu nebo animovaném seriálu.

"Prosím... nakresli mi beránka."

Příběh je napsán jako vzpomínka samotného autora, který je právě ten pilot z knihy, na jeho setkání s Malým princem. Někteří určitě budou namítat, že je to nesmysl, protože se nic takového nikdy neodehrálo. A co když ano? Nikdy vás nenapadlo se podívat na hvězdy a hledat v nich planetku Malého prince?

"Hvězdy jsou krásné díky jediné květině, kterou mezi nimi neuvidíš..."

Tato postavička se nikdy nenechá odbít polopravdou nebo výmluvou, o tom se přesvědčil i sám letec, který zpočátku pracoval na opravě letadla, ale Malý princ mu otevřel oči. Mezi tím pokrytectvím, které lidi považují za normální, je tu Malý princ, který dokáže vidět věci takové, jaké doopravdy jsou, bez falše a přetvářky.

"Sbohem," řekla liška. "Tady je moje tajemství. Je strašně jednoduché: kdo chce doopravdy vidět, musí se dívat srdcem. To, co je skutečně důležité, oči nevidí."

Přiznám se, že v dětství mě kniha nějak minula, pamatuji si na její čtení, ale nijak zvlášť mě nezaujala. Nejspíš jsem k Malému princi musela dospět, abych mohla ocenit jeho nádherný příběh plný fantazie. Nyní se k němu vždy ráda vracím. Je to sice útlá knížečka, ale má v sobě hloubku a krásu, přestože je to vlastně dosti smutný příběh.

A v čem tkví kouzlo Malého prince? To vám neprozradím, raději si knihu otevřete a vydejte se do pouště a mezi planety společně s touto úchvatnou postavou. Poselství Malého prince musí každý objevit sám.

Otázky na závěr:
1) Mohou být baobaby nebezpečné? A v čem tkví jejich nebezpečí?
2) Co se odehrálo mezi Malým princem a liškou?
3) Vyjmenujte obyvatele šesti planetek, které Malý princ navštívil, než se vydal na Zem?
4) Co vidíte na tomto obrázku? :-)
Mějte krásně,
Zdeňka M.

P. S. Bibliotheca je něco jako snílkovský čtenářský koutek, tak co kdyby se nějaký Snílek zapojil? Na náš klubový email klub.snilku@email.cz můžete posílat své recenze a názory na jakoukoliv knihu, fantazii se meze nekladou.

Pro přehlednost můžete v úvodním článku Bibliotheca najít přehled knih na měsíc, kde můžete sledovat aktualizaci.

Napadá vás nějaká zajímavá kniha, kterou byste si rádi přečetli společně se Snílky, tak navrhněte knihu měsíce. Ráda se na návrhy podívám a určitě je využiji.

2 komentáře:

  1. Áááááááááááááááách! Saint-Exupéry je člověk, který mě nejvíce ovlivnil a ještě stále ovlivňuje. Citadelu považuji za mou nejoblíbenější knížku a pokaždé, když se do ní začtu, tak objevím něco nového, něco, co zase změní můj pohled na určitou věc.
    A Malý princ... to je prostě srdeční záležitost. Rozhodně nesouhlasím s tím, že je to pohádka pro děti. A jsem rezolutně proti tomu, aby vůbec děti byly nucené jej číst. A aktuální zfilmování se mi hrozně líbilo, rozbrečelo, rozložilo a zase poskládalo... ale nedovedu si představit, že by na to mělo jít nějaké dítě. Ne, Malý princ rozhodně není knížka pro děti.
    (A ňuňuňu, letos jsem jeden výtisk, samozřejmě s tím původním českým překladem, né ten, co se teď všude snaží vnutit, darovala k Vánocům milému. Prostě! ♥)
    (A já dostala od kamarádky hrníček s Malým princem, k termohrnku další do sbírky. Mí blízcí prostě ví. ♥)1. Samozřejmě. Člověk zapomene je vytrhávat až nakonec prorostou celou planetku a svými kořeny ji roztříští. Takže je třeba hledat sazeničky a ničit je - ale pozor, abychom nevytrhli i nějakou jinou rostlinku, která by mohla být užitečná a krásná a kterou bychom ve své hlouposti zaměnili s baobabem. (Doufám, že nejsem sama, která v tom vidí úžasnou alegorii na chování lidí a myšlenky. Protože myšlenky dokážou být někdy stejně zákeřné jako baobaby...)
    2. Něco hrozně krásného... Ale zároveň něco hrozně smutného, tak už to u vztahů bývá. Samozřejmě, poselství od lišky, že "to důležité je očím neviditelné" patří k snad tomu nejznámějšímu z celé knihy... Ale mě na tom dojímá něco jiného. Už jen ta představa, že si dáš tu práci, spřátelíš se s někým, přirostete si navzájem k srdci... a pak se odloučíte, ať už je to odloučení dobrovolné nebo ne. Přátelství je cenná věc, vždycky mě hrozně zamrzí, když skončí - i když tak nevinně jako Malým princem a liškou.
    3. Král. Domýšlivec (Tlesky tlesk! Vzpomněla jsem si na jednu scénu z filmu. Tleskání už asi nebudu brát vážně a budu tleskat jen ironicky. ). Pijan (podle mě nejtragičtější postava). Byznysmen (opět odkazuji na nejnovější film, zvláště skrze tuto postavu je tam jako by "pokračování" celého příběhu a podle mě to moc hezky ukazuje dnešní svět, ach jo). Lampář. Zeměpisec.
    4. Vždycky si vzpomenu na obrázek, kdy je tam klasicky nejdříve jako odpověď klobouk, poté had, který snědl slona... a na konci graf popisující průběh nějaké chemické reakce. Aktuálně na mě platí poslední možnost protože mě zítra čeká důležitá zkouška a já mám tendenci křivku zderivovat a pomocí integrálů vypočítat plochu pod ní. -_- Ale samozřejmě, jak zkouškové přejde, zase se tam na mě bude culit schovaný slon. (Ehm, slon, který je mrtvý a přesto se směje? Uznávám, to muselo vyznít docela morbidně... )(A omlouvám se za tak dlouhý komentář. Když já a Malý princ nebo vůbec Exupéryho tvorba... to by bylo na dlouho. )

    OdpovědětVymazat
  2. Jů, hadí bokouk! A co se stalo mezi princem a liškou? To zní nemravně... :P

    OdpovědětVymazat