26. května 2015

Principia - Jedenáctá dračí výprava

Zdravím Snílkové,

dnes jsem chtěla být i na své poměry nebývale stručná. Proč? Však vy jistě víte. Sami máte praděpodobně práce nad hlavu. Ale i tak doufám, že si alespoň po splnění všech povinností najdete čas na dračí hádanku. Dnes - jak bylo slibováno - extrémně vypečenou.


S vyhodnocením minulé hádanky mám trochu potíž. Bez jakýchkoli pochyb si svou famfáru zaslouží:

Annika, Tea, Holoubek, Zdeňka M. a KayW


Jedna odpověď mi však dělá těžkou hlavu. Marja Virtanen objevila jméno Lasse i v příběhu "Já ještě nechci jít spát", ale v jejím výčtu chybí knižní umístění Lovisy - matky Ronji. Takže jí, přestože vyjmenovala čtyři knížky, jedna v důsledku chybí. Musím se však přiznat, že jsem "Já ještě nechci jít spát" nečetla. Neschovává se tedy nějaká Lovisa i tam?

Pokud ano, dejte mi prosím vědět. Co ale teď s tím? Nechám asi i tentokrát rozhodnout hlas lidu. Na konci článku najdete anketu, ve které dáte najevo, jestli zamhouříme očka a uznáme i tuto odpověď.

Je však na čase přistoupit k rozdávání dračích vajíček limitované série. Určené jen pro tři nejrychlejší. Zasloužily si ho:

Marja Virtanen, Tea a Zdeňka M.


A aby těch dilemat nebylo málo, přichází jedno i zde. V nápovědném textu se mluvilo o charitativním ocenění a o ceně za litaraturu. Očekávala jsem tedy, že v odpovědi na "jména obou získaných ocenění" mi v komentářích přistanou názvy právě těchto dvou. Což již ocenění Snílkové splnili.

Co ale dělat s Holoubkem? Ta byla dokonce rychlejší než Zdeňka, ale... Vyjmenovala dvě ceny literární. Což ale nejednoznačnému zadání otázky také odpovídalo. Mno, protože zde jsem se dostala do úzkých sama - omezením počtu výherců - budu se s tím muset sama i vypořádat. Udělením čtvrtého vajíčka. Trubadúři, dujte pro:

Holoubka


Jak všichni správně poznali, minule jsme hledali Astrin Lingrenovou - švédskou autorku knížek pro děti. U odposlechnutých klíčových slov: Lasse, Lovisa, rytíři Bílé růže a pan Nelson, pak bylo třeba určit knihu jejich původu. Tedy Děti z Bullerbynu (nebo Já ještě nechci jít spát), Ronju, dceru loupežníka, kterýkoli díl ze série o Kallu Blomkvistovi (nebo rovnou ji zmínit celou) a Pipi Dlouhou punčochu.

Autorka byla oceněna za litaraturu Cenou Hanse Christiana Andersena, Literární cenou Selmy Lagerlöfové a za svou charitativní činnost pak získala Right Livelihood Award.

Takže teď se konečně dostáváme k tomu hlavnímu - k novým indiciím:


  • Tato žena se narodila ve městě, které má v erbu zlatou korunu v červeném poli nad bílým cimbuřím.
  • Její křestní jméno je stejné jako jméno nejvýznamější ženy v Novém Zákoně
  • Je však známější pod složeninou z jejího rodného a manželova příjmení. Díky tomu se jejím křestním jménem zdá být hlavní ženská postava z jedné pohádky bratří Grimmů.
  • Dva roky po založení české odnože jednoho světového hnutí se pokusila některé jeho prvky uplatnit i ve výchově dívek. Oficiální založení české dívčí odnože této organizace je sice datováno až o dva roky později (letos tomu bude přesně 100 let) a je spjat s jinými dvěma jmény, přesto ji považujeme za jednu z jeho zakladatelek.
  • Kvůli slabému zraku nemohla studovat na Učitelském ústavu a stala se vychovatelkou.
  • Přesto jí bylo dovoleno navštěvovat některé přednášky na UK. Ač v její době nebylo vysokoškolské studium dívek nikterak rozšířenou záležitostí.
  • I po manželově sebevraždě dokázala sehnat peníze, aby umožnila jejich třem dětem dostudovat.
  • Přivydělávala si psaním článků do novin a časopisů. Z těch zmíním třeba ten, který zakládal Josef Kajetán Tyl a pod nezměněným jménem funguje dodnes.
  • Krom článků psala i červenou knihovnu a zabývala se sbíráním pověstí, lidových zvyků a dětských her.
  • Zemřela ve věku 79 let na Vyšehradě.

K oddračení je třeba

  1. Jméno spisovatelky (ve formě zmiňované v třetí nápovědě)
  2. Jméno organizace, o které se mluví v nápovědě čtvrté. (nemusí jít o přesný oficiální název)

I tentokrát je možné ulovit bonusové vajíčko. Pokud se tedy nepolekáte sto let staré češtiny...

  • Kterým dvěma kmenům přičítá zdomácnění germánských hastrmanů v českých vodách?
  • Která z Krokových dcer se je snažila, dle jejích zdrojů, z myslí lidí vypudit?

Část jejího díla (kde jsou i tyto informace) najdete na wikizdrojích po zadání jejího jména.


jméno Snílka
drak
dračí hnízdo
Bonusové vajíčko
Anna Eyre
2
-
-
Annika
4
-
1
Aerosol
1
-
1
Daletth
8
-
2
Holoubek
7
-
3
Charlie
2
1
-
KayW
1
-
-Kely (Dori)
1
-
1
m. Phoenix
5
2
2
Maglaiz
3
-
-
Marja Virtanen
5
1
3
Tea
4
-
2
Zdeňka M.
3
-
2

Nebojte se češtiny!
Dragilia
Ps: Knihovna je i nadále místem pro Vaši tvorbu. :-)

Pss: Vycházíte s šupinatými tvory? Nebojíte se ohně? Dokážete zachytit mnohé? Máme tu výzvu přímo pro vás! Vydejte se mezi draky! Své získané indicie pak můžete posílat na klub.snilku@email.cz a v předmětu uveďte Principiae - draci. (Pro kontrolu prosím uvádějte i správné odpovědi. 0:-) )

7 komentářů:

  1. Herdek, dneska je to nálož, to nevím, jestli se pustím, ale skvělá práce :) Jen mě teď napadlo, k čemupak asi budou ta bonusová dračí vajíčka... vylíhne se z nich drak nebo to bude sloužit k něčemu zajímavějšímu? Nebo se to už někde psalo?

    OdpovědětVymazat
  2. Popelka Biliánová!
    Organizací je Junák, svaz skautů.

    OdpovědětVymazat
  3. " Biliánová Popelka !!... to nebyla moje manželka !
    Byla to Marie Popelková !Kdežpak !  to nebyla po mně vdova !
    vždyť živ jsem dosud !... ne tvrdej  !...však na pratetu  jsem hrdej !Mé jméno jest  Bilián Popelka !!"" Wole !  jsi František Koudelka
    a ožral ses s námi tu... na  rautu !!"" Jsemť ženou !... já chodil jsem do skautu !
    ... nevím kým jsem tu přistrčen !"...Frantischekk  Koudelkka umlčen !
    ... kope a pere se : " Pusťte mne... smradi !"... muž z rautu je vlečen klamarády ...

    OdpovědětVymazat
  4. Marie Popelková
    1. Popelka Biliánová
    2. SkautBonusové vajíčko: Markomani a Kvádové, TetaJinak by mne také zajímalo, k čemu jsou ona vajíčka dobrá?

    OdpovědětVymazat
  5. [1]: Přiznám se, že tímhle dotazem jsi mě trochu nachytala na švestkách. Bonusová vajíčka totiž původně vznikla "jen a pouze" k tomu, aby byly odděleny body získané za obtížnější otázky. Ale když tak o tom přemýšlím, nebylo by od věci jim dát i nějaký další význam... Tak uvidíme. 0

    OdpovědětVymazat
  6. 1. Mělo by jít o jméno Marie Popelková, známější jako Popelka Biliánová.2. Jako první v Čechách použila skautské prvky v dívčím prostředí a v roce 1912 zorganizovala prázdninové osady pro dívky.
    Také pracovala pro Ústřední spolek českých žen, kde se vedle kurzů šití a vaření konaly také přednášky o emancipaci žen a o jejich vzdělání.

    OdpovědětVymazat
  7. Jedná se o Popelku Biliánovou.
    Za bezprostřední předchůdkyni českého dívčího skautingu můžeme považovat spisovatelku Popelku Biliánovou.Hastrmani: Jeho panství prostírá se zrovna v oblastech, kde Markomani a Kvádové po nějaký čas bytovali.Dcera Teta: Že nepodařilo se Tetce z našich vod hastrmany vypuditi, dokazuje to, že jsou ve vodách našich podnes.

    OdpovědětVymazat