28. dubna 2015

Kontrola dvacátá devátá

Milé osazenstvo,

máme tu další kontrolu lístků a tentokrát, aby nám ty články tak nesplývaly, na vás jdeme s novým buttonem! Omluvte prosím nedostatek jeho úžasnosti, náš vrchní designér toho má příliš, než abychom po něm ještě něco dalšího chtěli, a tak se úkolu zhostil mnohem méně nadaný podprůměrný pikolík ;)

Dnes nám to skřípalo hlavně u zdrojů. Pořád je to to samé dokola, bohužel. Zdrojovat neumíme nebo na to jednoduše dlabeme, protože si žijeme ještě někdy v blogovacím středověku a Autorský Zákon nebo aspoň autorská blogerská čest (drze si dovolím odkázat na svůj vlastní článek) nám nic neříkají. Jenže milí zlatí, tak by to nešlo! Donekonečna se budeme opakovat jako zadrhnutá gramodeska, ale chybějící nebo špatně uvedené zdroje nám prostě vadí. Chceme sdružovat blogery poctivé, autorské, kteří umí ocenit cizí práci a nechlubí se cizím peřím. Snad toho nechceme zase tak moc.

Připomínáme, že kdo by měl zájem nechat se v Repetitiu prodrbat dobrovolně, nechť se směle hlásí na klubovém mailu klub.snilku@email.cz nebo v komentářích. Dobrovolníky vždy vítáme ;)



Návrat k minulé kontrole:


M.: Bony se ozvala a svou rychlou reakcí a skromností si zřejmě získala vaše srdíčka, neb jste jí v anketě dali možnost letět s námi dál ;) Takže hejhou, vítej znovu na palubě a snad ti to pošlape i nadále.

Dorka Jeseňská: Tu nie je čo riešiť. Snílkov evidentne presvedčila a ja jej držím palce.


Náhodná kontrola:

1) AD - useless-fire.blog.cz - OPATRNĚ

M.: První dojem velmi dobrý. Příjemný vzhled, přehlednost na jedničku, uklizeno ve sloupku, vhodně zvolené fonty - až snad na ten v záhlaví, ten je na můj vkus trochu moc roztřesený a působí, jako že jeho autor neudržel pero v ruce. Tady si nejsem jistá, zda jde o tvůj obrázek. Tenhle celkem jistě není. I tady či tady jsou na místě pochybnosti. Musím říct, že mě to dost zaskakuje a mrzí. U tak skvělého a lidmi celkem i oblíbeného blogu - je to vidět na tvé komentovanosti - je nerespektování Autorského Zákona značnou vadou na kráse a je to o to smutnější. Dodat k vypůjčenému obrázku zdroj by tě jistě nezabilo a udělat to třeba jen odkazem nebo popiskem, co se zobrazí po najetí myší, ani neuškodí vzhledu blogu (nemám v lásce ty věčné odkazy na "zdroj", ale jak říkám, dá se to udělat i šikovněji). Bohužel nad takovou věcí nemohu zavřít oko. OPATRNĚ. Doplň prosím zdroje a dbej na ně i v budoucích článcích, nebo to nedopadne dobře. Vždyť to vážně není taková dřina a byla by tě škoda.

Dorka Jeseňská: Nebudem riešiť z môjho pohľadu absurdnosť až dvoch odkazov na úvodnú stránku. Dizajn sa mi páči, najmä kvôli svojej prehľadnosti. No tie zdroje sú aj v tomto prípade kameňom úrazu. Ide predsa o jedno z najsvätejších pravidiel klubu a jedna vec je pokiaľ ide o jeden zblúdilý/dávno zabudnutý neozdrojovaný obrázok z prvých mesiacov blogovania a druhá je keď sa s niečím podobným stretnem rovno v poslednom článku. (V prípade, že sa mýlim tak rozumnými argumentmi vyvráť moje tvrdenie.) Som v obrovskom pokušení dať rovno nie, no všetci sme len ľudia a tak ťa spolu s m. vyzývam k OPATRNOSTI.


2) Daniel Hloušek - itthmi.blog.cz - OPATRNĚ

M.: Celkem příjemný vzhled a celkem přehledné menu, ale má to svoje chybičky - a budu se opakovat. Odkaz na home je zbytečný, když tak funguje záhlaví. Ten droboučký nápis pod menu "blog.cz/Vítejte..." není pěkná věc a je tam dost navíc. Co ho takhle zrušit? Čípak jsou obrázky v tomto článku? A v tomhle? Je dost nešikovné, že na konci stránky nenajdu nic jako "další články" a v menu není archiv, takže si ho musím zadat ručně do adresního řádku - což spousta lidí neví, že takhle funguje, takže se do Archivu vůbec nedostanou. Pokud si kliknou na Články, čeká je místo výpisu článků nebo perexů jen výpis titulků, což jim moc neřekne. Podle toho se nerozhodnou, jestli si to chtějí přečíst. Za sebe říkám, že takhle vedený blog je pro mě téměř nečitelný, neboť se rozhoduju podle prvních vět a slov v článku, ne podle titulku, a tudíž si nedám tu práci ty titulky rozklikávat a prostě tvůj blog vykřížkuju. Je to škoda a je to trochu brutální, ale taková je realita, možná byses nad tím mohl zamyslet, pokud máš zájem udržet si víc čtenářů. Taky mi přijde nešikovné, jak má každý tvůj článek pod titulkem ten titulek znovu a větší, v rámci textu článku. Přijde mi to dost zbytečné a hlavně nadbytečné. Obsahově mi ten blog přijde v pořádku a vždycky ocením dobrého blogera - kluka - protože v našich vodách je takových brutální menšina, nicméně pravidla platí pro všechny stejná a platí totéž, co pro slečnu kolegyni výše - dodej zdroje nebo nějaké vysvětlení alespoň k těm obrázkům, nebo bude bububu. OPATRNĚ.

Dorka Jeseňská: S dovolením by som skonštatovala, že perexy majú svoju opodstatnenosť, čím nemám konkrétne na mysli výpisy článkov ale úvodnú stránku. Podľa môjho názoru by to dosť pomohlo. Ďalej mám pri väčšine obrázkov, ktoré som na tomto blogu videla pocit, že sú skôr "vypožičané" a ja mne isobne sa doposiaľ nepodarilo naraziť na žiadnu zmienku o tom, že by si bol profesionálnym fotografom/grafikom.
Tie chýbajúce zdroje sú fakt škoda, pretože rozhodne máš čo ponúknuť. No OPATRNOSTI nikdy nie je dosť.

3) Dragilia a Komba - sileny.blog.cz - ANO

M.: Na první pohled míň lákavý a promakaný, přesto ale funkční a pohodový design. Oceňuji medailonek, neboť tu otázku si prostě při první návštěvě musí klást každý a je super, když na to hned dostane odpověď. Blog je tedy aktivní spíš tak, že není, ale v mezích to je a to, co na něm vidím, se mi zamlouvá - už proto, že z toho je vidět i klubová aktivita. Nicméně by mě zajímalo, zda jde pořád o blog dvou lidí - jestli tedy vůbec kdy šlo... ? ANO.

Dorka Jeseňská: Tvorivý duch ani pud nútiaci pridávať zdroje evidentne nechýba. Len to menu mi príde mierne chaotické. Avšak to je už skôr vec subjektívna. :-) ÁNO.

4) Nel-ly - nel-ly.blog.cz - OPATRNĚ

M.: Tady nám aktivitka od únoru trochu ustrnula, ale že je to ještě v mezích, dáme tomu šanci. Blog vypadá na první pohled dobře, hezky udělaný a slušně vedený. Trochu mě do očí pálí ta zbytečná angličtina, například "Follow my blog with Bloglovin" - to je prostě zbytečné, nehledě na to, že to tam máš dvakrát a nechápu proč. Stačí přece button, nemusíš pod tím mít ještě odkaz textový. A ten anglický text v zápatí je taky jako pěst na oko a navíc to ani nemáš správně anglicky = trapas. Sloupek je v pohodě, oceňuji profil hned nahoře, ale zase ten konec za moc nestojí - formulář zprávy autorovi není nic moc vizuálně lákavého a navíc je tak trochu k ničemu - myslím, že postačí někam do profilu frknout e-mailovou adresu a i kůň si ji dovede překopírovat do mailu, není třeba si hyzdit sloupek. Ještě horší je to s odběrem novinek, to je zbytečnost jako noha - nikdo to nepoužívá, zvlášť když máš Bloglovin. Takže je to tam na nic. Postopadesáté si dáme opáčko pro ty, kteří to stále ještě nepochopili - GOOGLE NENÍ ZDROJ OBRÁZKU, GOOGLE JE POUZE VYHLEDÁVAČ. Napsat, že pikčrs jsou báj gůgl, je za prvé opět trapas, protože proč zase ta angličina? A za druhé je to trapas, protože je to prostě blbost. Ty obrázky nepatří googlu, google není jejich autorem. Google vám je jen pomohl najít a jsou rozhodně báj někdo úplně jiný. Pokud tedy vyrábíš koláže obrázků, abys je použila jako bannery povídek, měla bys vždy k banneru uvést konkrétní autory všech použitých obrázků - na konci článku, v zápatí blogu nebo v nějakém jednom shrnujícím zdrojovém článku, který bude VIDITELNĚ viset ve sloupku, ideálně pojmenovaný ZDROJE. Aby každý návštěvník věděl, kde má ty zdroje teda hledat, protože když si otevře slavný google, tak nenajde ani prd. A tadyten obrázeček taky není tvůj. Připadá mi to opět jako velká škoda, tvůj blog je jinak velmi dobrý a čtenářů si najde taky kupu, ale děvče, jestli chceš jako bloger opravdu za něco stát, nauč se řádně zdrojovat! Jelikož se u tebe jedná o pravidelně opakovaný nedostatek, nemůžu přivřít oko a je třeba to vyřešit. OPATRNĚ.

Dorka Jeseňská: Občas si vážne pripadám ako nejaký papagáj. Píšeš naozaj zaujímavo, no som za to, že aj bez neozdrojovaného obrázku by si sa celkom iste zaobišla. S bannermi je to už o čosi ťažšie. Opatrne dievča OPATRNE.

5) Bels - clamor.blog.cz - ANO

M.: A na závěr tu máme konečně někoho, koho můžu vyloženě jen chválit. Kdepak Bels, ta mi vždycky udělá radost. Blog jako z partesu, dobře se na něj kouká, dobře je nadesignovaný (kdepak Des, náš vrchní designér, ještě aby to nevypadalo), dobře a poctivě je i vedený. Smysluplné autorské články, které se dobře čtou a dobře se na ně i kouká, všude uklizeno, všechno je dobře čitelné i na tak rozverném pozadí. Sloupek je kouzelně jednoduchý a má všechno, co má mít. Všechno funguje tak, jak má - záhlaví jako odkaz na domov, profilovka je tak akorát velká, příjemná a barevně sladěná, sociální ikony, archiv, no všechno to má. Jen snad trochu škoda těch anglických "Credits", a copyright do 2014 Bels, to znamená, že letos už ten blog píše někdo jiný? ;) A taky jedno - na hlavní stránce jsem totálně zamrzla - nejsou ty obrázky zbytečně velké na pixely? (jsem lama, nevím, kde to zjistit :D) Jinak si neumím vysvětlit, proč mi to počítač tak nezvládá přechroustat, zase tolik jich tam přeci není. Baví mě ty krásně strukturované články, anyway... bodíky, kurziva, odstavce, tučnost... to se to čte jedna radost. A všechno hezky vlastní. Proč si tolik lidí myslí, že článek nemůže být zajímavý bez té nutné cizí fotky (většinou ještě k tomu žrádla z instagramu)? Rozhodně ANO!

Dorka Jeseňská: Podľa mňa je zbytočné to ďalej rozmazávať. Možno by šlo skonštatovať len toľko, že ja osobne by som rada privítala aj nejaký tvoj príspevok do Phota. To len aby aj ostatní členovia videli, čo dokážeš s foťákom. Za mňa ANO.

Na viděnou u dalšího vydání! ;)

Zdraví Em a Dorka Jeseňská.

6 komentářů:

  1. Děkuji za zhodnocení. Přiznávám bez mučení, že jsem ráda, že stačím na bogovou (ne)aktivitu, kterou předvádím teď. Vyšší kvantita by totiž v tomto případě spíše vedla ke snížení kvality, nebo čas se bohužel samovolně nemnoží. A zda-li jde o blog dvou lidí? To sama  nevím.

    OdpovědětVymazat
  2. Tahleta hodnocení mě vždy nevýslovně potěší a zahřejí u srdce, obzvlášť, když mám kolikrát pocit, že kvalita mých článků hodně pokulhává. :) Vždy je příležitost se zlepšovat a jsem ráda za každou zpětnou vazbu.
    S těmi fotkami... bylo mi záhadou, že mi nějak upadaly komentáře, asi s tím prostě málokdo má trpělivost. Zmenšovala jsem je v administraci, ale asi to nestačí, možná jsou opravdu zbytečně veliké :) Hned jak na to bude čas, všechno to zkusím nějak napravit a snad i přidat článek s nějakými "lepšími" fotkami. A i do Phota bych mohla něco přidat, pravda Děkuji, děvčata :))

    OdpovědětVymazat
  3. Jelikož se blogu už věnuju naprosto minimálně, je pravdou, že jsem si téhle kontroly nevšimla. Tím bych se asi i chtěla omluvit a požádat o vyškrnutí. Nejde ani tak o to, že bych byla líná dodat zdroje, ale s tím blogem jsem trochu na vážkách a pořád nevím, jestli si ho nechám, nebo ne. Jestli jo, tak ho stejně budu překopávat a pak bych se sem popřípadě přihlásila znovu.

    OdpovědětVymazat
  4. [3]: Bereme na vědomí a díky za rychlou reakci. Škoda je to, kromě těch zdrojů tam žádný velký problém nevidím, ale když se na to člověk necítí, dát si pauzu je moudré řešení, a budeme doufat, že to snad není úplné sbohem :)

    OdpovědětVymazat
  5. Myslím, že nikdo nemá právo hrabat se mi v menu. Vím, proč a ke mám místo pro zprávy a vím, že funguje, protože zprávy mi tak chodí. S autorstvím to společného nemá nic, takže... měnit menu nebudu, je to moje věc (ještě před érou bloglovinu a fb stránek každého blogu fungovaly novinky dobře, mám je tam a taky tam zůstanou)Jak se zbavit toho trapného textu bloglovinu, aby mi i nadále fungoval odkaz, se dozvím moc ráda, bez toho textu mi to nefungovalo, tak jsem to tam prdla a vzdala to. A že má v zápatí nějaký text popravdě už dávno ani nevím O=) to se přiznávám, že jsem tam plácla před šesti lety, když jsem začínala, a od tý doby to nezkoumala... ráda si dám poraditJinak hodnotit blog, který funguje šest let a hledat odkazy... ach jo, mám tam použitý avatar. Ten avatar "co není můj" mám v galerii blogu od roku 2009 a nemám nejmenší tušení, kdo ho stovřil. Ale s autorstvím stránky společného nic nemá, ale jestli někomu vadí - vymažte mě, protože abych se hrabala v šesti letech fungování blogu a hledala odkazy, na to nemám čas ani náladu.Prošla jem si pár článků informativně zpětně, do asi polovinu roku 2014 a "pikčrs báj google" jsem nenašla, i když je samozřejmě možné, že to tam je. Ale šest let je šest let...  a nebudu přeci předělávat bannery, které jsem dělala před x lety a na jiném poítači, nejen že bych zdroje už nenašla, ale hlavně na to nemám čas.
    Myslím, že kdyby byla nějaká doba promlčení, tak prosím, blgo jsem měla ještě před existencí Snílků, jestli ne... vyhoďte mě, nebudu se hrabat ve více jak 700 článcích od roku 2009.

    OdpovědětVymazat
  6. [5]: Viz facebook. V tak starých věcech se tu nikdo nehrabe ;) Nevím, proč bychom jako klub s určitými pravidly nemohli hodnotit blog, který funguje šest let. Hodnotíme i starší. Zajímá nás, kdo je naším členem. A nikdo po nikom nežádal, aby procházel veškerou svou tvorbu nazpět. Vytkly jsme pouze několik nejvíc do očí bijících věcí a jen k těm jsme si prosily reakci. Myslím, že používání neautorských obrázků s autorskostí stránky má společného hodně, ale jsme lidi a chápeme, že každý odněkud vyšel. Šlo nám jen o reakci, jednak abychom věděly, jestli vůbec sleduješ dění a víš, že jsi v klubu, jednak abychom věděly, jestli se to bude opakovat nebo jestli to jsou pouze hříšky blogového mládí.V menu se ti taky nikdo nehrabe. Jsou to jen čtenářské náměty, zpětná vazba :) Naložit s ní můžeš samozřejmě po libosti.

    OdpovědětVymazat