4. dubna 2022

Téma týdne 114 - Gesta a činy

 K minulému tématu zatím nikdo nepřispěl.



Milí Snílci,

předem článku se omlouvám za neaktivitu. Mé týdny teď mívají témat tolik, že nevím, kde mi hlava stojí, a vůbec nestíhám z toho vlnobití vylovit něco užitečného pro rubriku.

Však i to dnešní už mi hlavou táhne pěkně dlouho, ale až dneska mě zdravotní indispozice přidržela v blízkosti klávesnice.

Gesta a činy jsou přečasto skloňované pospolu, jedno má hodnotu zásadní, druhé spíše nízkou. Časté spojení je "laciné gesto" jako cosi snadného a tím v zásadě bezvýznamného. A typickým příkladem pro mě dlouho, předlouho byly facebookové rámečky k profilovým fotkám. Kdo jste se s tím nepotkal, je to tak: ke své profilové fotce můžete snadno přidat různé obrázky, zpravidla nachystané k nějakým příležitostem - bylo takhle třeba logo ke sto letům skautingu nebo vzniku Československa, ale taky na podporu nošení roušek při covidu nebo vyjádření solidarity s Ukrajinou.

Dlouho mi to přišlo jako nejlacinější z laciných gest - kliknu na tlačítko a dobrý, hotovo, vyjádřila jsem se, mám odpracováno, dobře já! Poslední dobou ve mně ale začalo hlodat, že jakkoli je to gesto malé a snadné, možná by nemuselo být úplně bezvýznamné. Dává přece jen najevo nějaký názor, postoj, a jeden obrázek sice nic nezmění, ale když se mi jich takhle na obrazovce začne objevovat víc a víc, možná díky tomu začnu věnovat pozornost problému, který jsem doteď tolik nevnímala, možná si udělám nějaký obrázek o tom, jak ho vnímá moje okolí, možná si se svým názorem nebudu připadat tak sama. Možná mě přiměje uvažovat o tom, jestli je moje nahlížení problému správné.

Lze samozřejmě vznést spoustu protiargumentů, taky jich mám pěkný seznam. A přesně o tomhle bych ráda rozvinula diskuzi.

Kde vnímáte rozdíl mezi gestem a činem?

Co má váhu a co ne?

Co je pro vás důležité a jak co vnímáte?


Jedna důležitá věc: Nechci tu začínat diskuze o politice. V tohle případě bych se ráda bavila obecně o konceptech, ne o konkrétních palčivých příkladech. Děkuju!


Na všechny nápady se těším v komentářích nebo na klubovém mailu klub.snilku@email.cz. Vítám prózu, básně, fotky, obrázky, ruční práce, písně, však už to znáte.

Máte pocit, že vaše myšlenka na celý článek nevydá? Podělte se o ni v komentářích!
Napadlo vás něco k některému ze starších témat? Jen se do toho dejte! Odkaz na vaši tvorbu vložte, prosím, k nejnovějšímu Tématu týdne - zajistíte tím, že ho nepřehlédnu.

Držte se

Alissa

Žádné komentáře:

Okomentovat