Dobrý den, milí snílci. Minule jsme si vzali na paškál Rokoko. Dnes je na řadě klasicismus a hlavně malířství v období klasicismu. Tak snad si to přečte aspoň někdo.
Klasicismus je umělecký směr, který se inspiruje především antickými vzory. Vznikal ve 2. polovině 17. století ve Francii za panování Ludvíka XIV. a odtud se v během 18. století rozšířil do celé Evropy.
Zdůrazňuje střízlivý rozum, uměřenost
a jasný, pravidelný řád. Od ostatních oživení antiky odlišuje tím, že místo
Říma je vzorem Řecko. Myšlenkově je kladen důraz na racionalismus a
ctnost. Je výsledkem osvícenství.
Klasicismus je reakcí na citově
působivé baroko s velkými tématy lidské naděje a touhy, ale také
utrpení a smrti, i na hravé a ozdobné rokoko. Zdůrazňuje proti nim střízlivý
rozum, racionalitu, uměřenost a strohý až přísný, ale srozumitelný řád.
Podobně
jako renesance hledal klasicismus inspiraci zejména v
římském starověku, odkud spisovatelé, malíři a sochaři čerpali i svá
témata, kdežto architekti přebírali mnoho prvků klasické
architektury.
1. vlna klasicismu (tzv. barokní
klasicismus) –
V něm se barokní brvky se mísí s klasicistními.
2. vlna klasicismu (tzv. slov Ludvíka
XVI.) – Tato vlna
přinesla osvícenský absolutismus. Klasicismus se stal slohem osvícenských panovnických
dvorů. Během Velké francouzské revoluce se následně rozšířil i mezi bohaté
měšťany.
3. vlna klasicismu
(tzv. empír) – Tu přinesl Napoleon Bonaparte a napoleonské války. Sloh se
uplatnil především v architektuře a v designu oblečení, nábytku i
různých uměleckých předmětů.
Neoklasicismus
– Byl od 2. poloviny 19. století. Klasicistní styl se stal součástí běžné
městské zástavby. Ve 2. století se několikrát vrátil jako výraz pevnosti a síly
i jako sloh diktátorských a totalitních režimů
Architektura:
Architektura navazovala na tu
renesanční. Stavby klasicismu jsou pravidelné, mají přímé a čisté linie,
mohutná sloupořadí a trojúhelníkové štíty a poměrně střídmou výzdobu, takže
působí strohou vznešeností a mohutností. V tomto stylu se staví především paláce
a veřejné budovy, ale také kostely. Rozšířené jsou také francouzské parky a
zahrady, které byly přísně geometricky uspořádány.
Malířství:
Snaha o obnovu velkolepé krásy antického umění, důraz na přesnou kresbu a
plastickou modelaci objemu, barva sama o sobě nemá funkci, pouze koloruje
předmět. Využívala se hlavně figurální kompozice, náměty hlavně z historie.
Malířství se stalo součástí politické ideologie.
Představitelé:
Jacoues Louis David – Přísaha Horatiů – „nejkrásnější obraz století“
Jean Dominique Ingres – snažil se
potlačit veškeré sklony k romantismu
Klasicismus v Českých zemích
V tu dobu probíhalo národní obrození. Tehdy byly položeny základy
českému krajinářství a portrétu.
Ideální krajiny na obrazech byly komponovány podle klasicistních
zvyklostí do tří plánů:
1) tmavší popředí se stromem na okraji,
2) střední plán s architekturou a
3) světlého pozadí s výhledem do
dálky
Představitelé:
Antonín Mánes – jeho dílo prošlo vývojem od klasicistické krajiny přes
romanticky rozervané scenerie až ke krajinám velmi realistickým
Karel Postl – krajinář
Antonín Pucherna – kreslíř a grafik
Antonín Machek – portrétista – na začátku 20. let se zabýval i
historickou malbu
František Tkadlík – malíř
náboženských a alegorických obrazů, ale i portrétů a krajin
Antonín Mánes
(* 3. 11.
1784, Praha – † 23. července 1843, Praha)
Antoním Mánes byl český malíř a kreslíř.
Narodil se jako starší syn mlynářského tovaryše Františka Mánesa, který neměl na studium svého syna dostatek
prostředků. Měl dva sourozence, bratra Václava (ten se rovněž věnoval
malířství) a sestru Annu.
Kreslení se ze začátku věnoval amatérsky,
krátce si přivydělával v pražské porcelánce, jako dekorativní malíř. Ve
věku 20 let vstoupil do nově založené krajinářské školy pražské Akademie, kde
prošel přípravkou Josefa Berglera, a v roce 1806 jej začal vyučovat Karel
Postl. Mánesův dlouhodobější pobyt v Postlově ateliéru velice ovlivnil
jeho tematické zaměření a styl.
Po smrti Karla Postla se uvažovalo o
Mánesově jmenování na jeho místo. To ale dostal František Waldherr. Teprve po
jeho smrti v roce 1835 byl na další školní roky profesorem krajinomalby na
Akademii jmenován Mánes.
Od Postlem inspirované klasicistní „ideální
krajiny“, kterou reprezentuje jeho olejomalba Krajina se zříceninou Gaia
Maria z roku 1824, nebo Údolí u sv. Ivana Mánes přešel pod vlivem
německé tvorby k romantismu, změkčenému lyrickým přednesem a výraznými realistickými
prvky. Realistický tón v jeho tvorbě podnítila láska k pozorování přírody.
Některé jeho obrazy:
Pohled na Pražský hrad z východní
strany, 1821
Krajina s oráčem, kolem 1825
Hrad Okoř, 1827;
Krajina s Křivoklátem a Kokořínem v
bouři, 1834
Kokořín v bouři, 1839
Svou pozdní orientací položil základy
české realistické krajinomalby, více osvobozené od akademického rukopisu. Z
tvorby tohoto období jsou ceněné zejména studie a kresby. Jeho přínosem byla i
živá barevnost a po nizozemském vzoru i snaha po vystižení atmosféry, kterou
hledal při cestování po české krajině i se svými dětmi. Vedle žáků, vyučených
na Akademii, měl velký vliv především na dílo svých vlastních dětí, synů Josefa
a Quida a dcery Amálie.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Klasicismus#
https://www.odmaturuj.cz/vytvarne-umeni/klasicismus-4/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Antonín_Mánes
Pokud jste členy Klubu snílků, můžete i vy tvořit a posílat svá díla na email klubu klub.snilku@email.cz.
Pokud vás nenapadá, co kreslit, můžete se inspirovat mnou zadanými tématy. Například teď je aktuální téma "Mnoho tváří podzimu". Za poslání tematickéto obrázku můžete dostat bludišťáka.
Do komentářů, ale i na e-mail můžete také psát náměty na hudbu, kterou mám nakreslit. A nešetřete mě. Ať je to zajímavější pro mě i pro vás.
Rovněž můžete posílat třeba nějaké
opravdu podařené graffiti, pokud nějaké často míjíte na svých cestách. Nebo
cokoliv jiného, co podle vás souvisí s výtvarnem a byla by škoda to neukázat
světu.
Rajo, já to čtu a vzdělávám se! Díky! :-)
OdpovědětVymazatTo jsem ráda, že to někdo čte. Už jsem si začínala říkat, jestli má vůbec cenu zveřejňovat takovýto typ článků. Jinak mě to vzdělává taky. :-)
Vymazat