3. září 2020

Creatio - Rokoko + vyhlášení 2. tématu ke kreslení

 Dobrý den, milí snílci. Je tu opět první čtvrtek v měsíci. To znamená, že je akorát tak vhodná doba k tomu, abych zveřejnila článek o malířství v jednotlivých obdobích. A dneska je na řadě období rokoka. 

 

Rokoko

Rokoko je umělecký sloh, který představoval další vývoj baroka v letech 1735 až 1790.

Ve Francii má rokoko charakter samostatného slohu, které následuje po výrazném období baroka.

Ve střední Evropě, kde se rokoko prolíná s barokem, se více využívá termín pozdní baroko.

Jméno slohu je odvozeno od francouzského rocaille (česky rokaj), což je ornamentální zprohýbaný motiv, připomínající ušní boltec. Vznikl počátkem 18. století v Itálii, více byl ale používán ve Francii za doby Ludvíka XV.

Rokoko je především dekorativní styl. Stěny a klenby světských i sakrálních staveb jsou pokryty lehkými, elegantními ornamenty, rokajemi, ve štuku, ve formě fresek pak ve zlatě. Hojně byly využívány motivy popínavých rostlin.

Rozkvět nastává koncem roku 1730, k nám přichází s malým zpožděním až kolem roku 1740.

Záliba v okázalé ornamentice se projevovala například v architektuře, malířství, sochařství a uměleckém kovářství. Charakteristický je také lehký tón, úsměvnost a zdrobnělé měřítko.

 

Architektura

Objevují se známky tvarové rozvolněnosti a dekorativní nespoutanosti. V kostelech jsou zprohýbané, zlaceným rocaillem hýřící oltáře a ostatní kostelní zařízení. Základen všeho je asymetrie.

V obydlích se vyskytuje zprohýbaný nábytek, velké množství zrcadel, tapisérie a figurky s pastorálními náměty nebo v podobě ptáků či ovoce.

Nábytek rokoka se snaží zjemňovat dekor a používat odlehčené materiály.

 

Malířství

Radost z přírody je reakcí na dogmatismus a religiozitu baroka a předzvěstí romantismu nové doby. Důraz byl kladen na intimitu a niternost prožitku. Lidé toužili po jasu a přirozenosti. Nová smyslová citlivost odkryla například denní světlo. To bylo zdůrazňováno ve všech výtvarných druzích. V architektuře četností a velikostí oken zámků a paláců, v interiérech zrcadly. V malířství se přestal využívat šerosvit, což mělo za následek zesvětlení a větší barevnost obrazů. Využívány byly pastelové barvy. Oproti baroknímu monumentalismu, patosu a umocněné výrazovosti, rozvinulo jemnou hru světla a stínu, až k citově sentimentální lyričnosti.

Prostor na obrazech, je v rokoku velice uzavřený a podávaný motivem interiéru, v němž se děj odehrává, nebo motivem exteriéru, jímž je především zahrada a park.

 

Jean-Antoine Watteau

Jean-Antoine Watteau byl francouzský malíř, jeden z prvních mistrů rokokového malířství. Narodil se asi 10. října 1684 ve Valenciennes (přesný datum narození neznáme) a zemřel 18. července 1721 v Nogent-sur-Marne.

Watteauův otec Jean Philippe byl tesař a pokrývač. Když se u něj začal projevovat kreslířský talent, umožnili mu rodiče asi od roku 1695 se učit u místního malíře Jacquese Alberte Gérina. V rodném městě měl možnost zhlédnout obrazy vlámského barokního malíře Petra Paula Rubense, pod jehož vlivem tvořil Watteau po celý život.

Asi v roce 1702, když Gérin zemřel, odešel Watteau do Paříže. Zaměstnal ho zde jistý malíř a obchodník s uměním, pravděpodobně Étienne Desrais. Watteau pro něj pořizoval kopie obrazů nizozemských malířů. Asi v roce 1704 začal spolupracovat s malířem divadelních dekorací Claudem Gillotem, u kterého zároveň bydlel. Malíři se však brzy názorově rozešli.

Asi roku 1707 se Watteau nechal zaměstnat v ateliéru dekoratéra a malíře Claude Audrana III. Audran měl titul královského malíře a správce Lucemburského paláce. Watteau se podílel na jeho výzdobě a studoval zde soubor Rubensových maleb. Roku 1709 se zúčastnil soutěže Prix de Rome, vypsané Královskou akademií malířství a sochařství. Získal až druhou cenu, a tudíž nemohl odjet do Říma na stipendijní pobyt spojený s první cenou, jak plánoval.

V září 1710 odcestoval zpět do svého rodného Valenciennes. Zde se seznámil s libretistou a sběratelem obrazů Antoinem de Laroque. O několik měsíců později odjel zpět do Paříže. Bydlel u sklářského mistra Pierra Sirois, který se stal jeho prvním agentem. 

Přelom v jeho kariéře byl až v roce 1712, kdy byl přijat za člena Akademie. Podmínkou bylo, že Akademii daruje dílo, jehož námět si mohl sám zvolit. Každoročně byl o toto dílo žádán. Nakonec v roce 1717, když mu pohrozili vyloučením, namaloval obraz „Nalodění na Kythéru“.

Na podzim 1719 odcestoval do Londýna. Zde se seznámil s lékařem Richardem Meadem, pro kterého namaloval dva obrazy. Během pobytu v Londýně mu ve Valenciennes zemřel otec. Watteau již v té době trpěl tuberkulózou. Jeho stav se pomalu zhoršoval. Někdy v první polovině roku 1720 se vrátil do Paříže.

Na jaře 1721 zařídil jeho přítel, kanovník kostela Saint-Germain l´Auxerrois v Paříži, Watteauovi pobyt na venkově východně od Paříže, v Nogent-sur-Marne. Zde malíř 18. července 1721 zemřel.

 

Díla:

  • Radosti plesu, mezi 1715–1717
  • Nalodění na Kythéru, kolem 1717
  • Mezzetin, mezi 1717–1719
  • Krásy života, kolem 1718
  • Pierot (aneb Gilles), kolem 1718
  • Chybný krok, kolem 1719,
  • Pastýři (Pastýřské radosti), kolem 1719,
  • Slavnost lásky, kolem 1719,
  • Francouzští komedianti, kolem 1720

Čerpala jsem:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Rokoko

https://cs.wikipedia.org/wiki/Antoine_Watteau

Pokud jste členy Klubu snílků, neváhejte a posílejte svá díla na email klubu klub.snilku@email.cz

Do komentářů, ale i na e-mail můžete také psát náměty na hudbu, kterou mám nakreslit. A nešetřete mě. Ať je to zajímavější pro mě i pro vás.

Rovněž můžete posílat třeba nějaké opravdu podařené graffiti, pokud nějaké často míjíte na svých cestách. Nebo cokoliv jiného, co podle vás souvisí s výtvarnem a byla by škoda to neukázat světu.

Jinak, když už jsme u toho. Čte vůbec ještě někdo text pod menším vlnovkovým banerem? Občas se tak vyskytne docela důležitá informace.

Téma pro kreslení č. 2 - Přistání mimozemšťanů

Jinak, co se týče mého vyhlašování malířských témat, rozhodla jsem se, že je budu vyhlašovat jednou za čtrnáct dní. Jednotýdenní období je asi příliš krátké. Už jsem to změnila i v minulém článku.

Tak jen do toho. Vždyť je to za bludišťáka, ne? Téma lesní království vás asi nezaujalo, nebo jste si ho nevšimli, tak tu máme "Přistání mimozemšťanů". Co byste nakreslili na tento námět?

Žádné komentáře:

Okomentovat