2. května 2024

Creatio - Michael Rittstein

Zdravím, milí snílci. Je tu první čtvrtek v měsíci a já jsem tu opět s článkem o další významné osobnosti z oblasti výtvarného umění. Dnes to bude o výtvarníku Michaelu Rittsteinovi,


Michael Rittstein

(*17. Září 1949, Praha)

Je to český výtvarník. Patří k nejvýznamnějším představitelům expresivní figurální malby. Žije a pracuje střídavě v Praze a v Brnířově. Je otcem sochaře Lukáše Rittsteina, a "Miki-discjockey" (Mikuláše).

V letech 1964 až 1968 studoval na SOŠV Václava Hollara a v letech 1968 až 1974 na Akademii výtvarných umění v Praze pod vedením Arnošta Paderlíka, kde je od roku 2001 vedoucím Malířského ateliéru III. Je členem výtvarných skupin „12:15“, „Pozdě, ale přece“, „Nová skupina“ a „SVU Mánes“. Svá díla tvoří převážně na chalupě v Brnířově.

Dílo:

Je zastoupen v četných významných sbírkách, kupř. Národní galerie v Praze, Galerie hl. města Prahy, Českého muzea výtvarných umění v Praze, Památníku národního písemnictví Praha, oblastních galeriích v Česku, na Ministerstva kultury ČR, Centre G. Pompidou v Paříži, ve vídeňském Albertinum, a soukromých sbírkách v Česku, Evropě, USA a Austrálii.

Obraz je pro Rittsteina především výletní místo, kterým se chce projít. Nechce v něm intelektuálně řešit své nitro. To snad vzniká až druhotně. Vytváří prostor, kde se děje nějaká situace, která ho zajímá.

Jako reakci na poválečnou avantgardní tvorbu, zejména v období 60. a 70. let, která preferovala bezdějovost v abstrakci i v konstruktivismu a kdy se umění vyprazdňovalo, tak tvořil kontroverzní obrazy s třeskutým dějem a s příběhy a výjevy z panelákových bytů. Jsou to zejména příběhy konkrétních lidí v pohybu a v různých situacích, což bylo v období umělecké abstrakce a minimalismu provokující: Bytová otázka (1974), kombinovanou technikou ztvárněné obrazy Prádelna (1975) nebo Rodina po chřipce (1975).

Dokázal groteskním a expresivním způsobem zachytit každodenní životní rituály mužů a žen v prostředí panelových sídlišť uprostřed totality. Dával prostor existencialismu, sarkasmu i grotesce – obraz kombinovanou technikou Nechci v kleci (1976) nebo Sprchový kout (1977).

V roce 1976 uspořádal v pražském Mánesu svoji první autorskou výstavu v Galerii mladých.

V roce 1987 spoluzakládá s Kurtem Gebauerem, Jiřím Načeradským, Jiřím Sopkem, Václavem Bláhou, Vladimírem Novákem, Petrem Pavlíkem, Ivanem Kafkou, Jiřím Beránkem a dalšími „Volné sdružení 12:15 Pozdě, ale přece,“ které se přihlásilo k domácí tradici existenciální figurace sedmdesátých let a především k nové figuraci generačních předchůdců z druhé poloviny šedesátých let.

V devadesátých letech se objevují v Rittsteinově tvorbě nové výrazové možnosti a také krajina. Má velmi blízko k přírodě, tvoří krajinomalby, maluje parky. Z jeho děl je znát soucítění s přírodou, zejména tam, kde má své rodinné kořeny, v kraji Domažlicka: Brnířov, Kdyně.

V roce 1992 se stává členem Spolku výtvarných umělců Mánes. Postupným vývojem se Rittstein dopracoval ke svébytnému rukopisu. Jeho gestická malba se vyznačuje výrazovou nadsázkou, tvarovou deformací, groteskními ději, sarkasmem, vtipem a rejem postav a předmětů. Jeho obrazy srší barvami.

V poslední době maluje hlavně akrylovými gely, které nanáší na plátno v silných vrstvách a vytváří tak reliéfní malbu nejraději v modrých, červených a žlutých tónech.

Přední místo má v jeho díle i grafika a knižní ilustrace. Je autorem mnoha volných grafických listů. Také má na svém kontě ilustrace k více než dvaceti knižním titulům pro velká pražská nakladatelství. Spolupracoval také s filmem (film Jana Němce Heart Beat 3D (2010). Věnuje se prostorovým instalacím.

Rittstein experimentálně maluje také ve velkých skupinách – pojme základní téma a spolupracovníci (například skupina teenagerů, rodiny s dětmi) obraz rozvíjejí. Po jejich práci malíř sám obraz domaluje. Výstava těchto v podstatě autorských, avšak zásadně neprodejných děl, byla uspořádána na podzim 2010 v Alšově Galerii.

Po roce 2000 maluje také fantazijní výjevy a s nadsázkou zachycuje současný postmoderní svět.

V roce 2001 se stává se vedoucím Malířské školy III na pražské AVU, kterou vedl do roku 2018. Základem pro stálost malířského rukopisu Michaela Rittsteina je vnitřní napětí mezi spontánním chaosem a promyšlenou koncepcí, řádem. Kombinace dvou protichůdných přístupů vytváří v jeho obrazech harmonii – na jedné straně spontánnost, na druhé řád. 

Také často maluje zvířata, která ho obklopují. Jeho svět zvířat a lidí opět staví proti sobě dva protiklady: na jedné straně pudovost zvířecích instinktů, na straně druhé lidský intelekt. Společenský řád často obrací vzhůru nohama – například akryl na plátně s názvem Krávy na rybách (2005) nebo Poslední Hippie (2006), kde nadšená zvířata tleskají osamělému rockovému hudebníkovi, zatímco lidé z okolí k němu jen váhavě přicházejí. Jeho díla se nejen hojně vystavují a prodávají, ale často i reprodukují – například Zápas Mondriana s drakem (2003) se stal motivem mezinárodního festivalu Divadlo evropských regionů v Hradci Králové v roce 2007.

V roce 2008 uspořádala pražská Národní galerie rozsáhlou retrospektivní výstavu nazvanou Michael Rittstein: Vlhkou stopou a moist trail, která se o rok později přestěhovala do olomouckého Muzea moderního umění. Výstavu doprovodila téměř pětisetstránková stejnojmenná monografie, která tvoří spolu s knihami Práce na papíře (2005) a Malé formáty (2009) jakýsi cyklus tří monografií s obsahem i méně známé autorovy tvorby dokazující, že Rittstein září nejen ve velkoformátových pracích, ale i v tvorbě, která je někdy považována v jeho díle za okrajovou. 

 Michael Rittstein je také téměř jediným současným českým malířem, který se ve svém díle kontinuálně věnuje sportu. Proto byl také vybrán pro prezentaci České republiky na letních olympijských hrách v Londýně v roce 2012. Pro tento projekt po celý jeden rok pracoval na 27 obrazech, které dohromady tvořily jednotný panel nebo dokonce jeden obraz zahrnující olympijské sporty.

Na podzim roku 2012 byl na návrh Umělecké rady Akademie výtvarných umění v Praze jmenován profesorem pro obor výtvarné umění – malířství. 

Na přelomu let 2019–2020 představila průřez jeho malířským dílem Jízdárna Pražského hradu pod názvem Ve vlnách (kurátor Petr Mach).

V r. 2021 vydala Trafo Gallery publikaci Klokaní Tarzan ke stejnojmenné výstavě.


Čerpala jsem:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Michael_Rittstein

https://sophisticagallery.cz/autori/rittstein-michael

https://trafogallery.cz/umelci/michael-rittstein  

Pokud jste členy Klubu snílků, můžete tvořit a posílat své kresby, malby a třeba i koláže na email klubu klub.snilku@email.cz.

Pokud vás nenapadá, co kreslit, můžete se inspirovat mnou zadanými tématy. Například teď je aktuální téma „Strašidelný hrad“. Klidně si ale můžete vybrat nějaké starší. Za poslání tematického obrázku můžete také dostat Bludišťáka.

Do komentářů, ale i na e-mail můžete též psát náměty na témata, na která mám něco nakreslit já. A nešetřete mě. Ať je to zajímavější pro mě i pro vás.

S přáním hezkého zbytku týdne

Raja Luthriela

 

Žádné komentáře:

Okomentovat