Zdravím, milí snílci. Je první čtvrtek v měsíci a to znamená další článek o nějakém uměleckém výtvarném stylu. Dnes tu pro vás mám něco relativně nového. Tedy z roku 2016. A tím je rupturalismus.
Nový umělecký směr s názvem rupturalismus byl ve skutečnosti teaserem kampaně nerozbitného modelu od značky Lenovo. Za nápadem stojí agentury Bistro Agency, Gong a Bistro Social.
Rupturalismus odkazující na praskliny
mobilních telefonů, které jsou přeneseny na malířské plátno, propaguje
originálním způsobem smartphone Lenovo Moto X Force s nerozbitným displejem.
Název vychází z latinského pojmu ruptura, který znamená prasklina nebo
zlom.
Reklamní kampaň cílí na mladé lidi, kteří
tráví se svými telefony veškerý svůj čas a telefon je jejich hlavním spojením
se světem. Lenovo tak reaguje na potřeby svých zákazníků, kteří kvůli
prasklinám na displeji musí svůj mobil měnit častěji, než je potřeba.
Hlavním uměleckým aktérem kampaně se stal
malíř Aleš Růžička, který našel ve vizuálu rozbitých displejů spojnici se svými
staršími obrazovými cykly „Vanitas“ či „Hřbitovní kvítí“, v nichž ho také
zajímala pomíjivost lidského bytí i věcí s ním spojených. Růžička se plynule
zapojil do kampaně, vytvořil několik uměleckých děl mapujících ruptury displejů
mobilních telefonů, a umožnil tak vznik „reálného rupturalismu“.
„Fantaskní textury ruptur nás od začátku
inspirovaly k úvahám o příbězích ukrytých za jejich vznikem. Staly se tak
základem pro tvorbu rupturalistického konceptu. Ten do stávající podoby
posouval každý člen týmu, klient, ale i Aleš Růžička. Teaserová část kampaně
během několika dní od spuštění výrazně přerostla svůj formát. Možná nevytvořila
nový umělecký směr, jak s nadsázkou hlásá, ale určitě se stala fenoménem, o
kterém si lidé povídají,“ uvádí Pavel Flégl, Creative Director agentury Bistro
Agency.
„Obrazy Aleše Růžičky i samotné praskliny
telefonů lidé na sociálních sítích hojně sledovali, sdíleli a komentovali je.
Sami od sebe začali také zasílat fotografie svých prasklých telefonů a sdílet
své příběhy stojící za tvorbou jejich vlastních uměleckých děl,“ doplňuje Tomáš
Vozáb, Managing Director PR agentury Gong.
Aleš
Růžička
(*31. 8. 1977 v Táboře)
Studia:
1995 – 2002: Akademie
Výtvarných Umění v Praze, Atelier Krajinomalby prof. František Hodonský,
Atelier Malby odb. as. Antonín Střížek, Atelier Malby doc. Michael Rittstein
2002: titul
magistr umění - MgA.
1991 – 1995: Střední
průmyslová škola keramická v Bechyni, obor Výtvarné zpracování keramiky a
porcelánu
Praxe:
2022 - dosud: Střední
umělecká škola textilních řemesel a Vyšší odborná škola textilních řemesel v
Praze - pedagog (kresba, malba, přípravné kurzy, figurální kresba)
2009 - 2022: Střední
škola a Mateřská škola Aloyse Klara v Praze - pedagog (kresba, malba, keramika)
2004 – 2009: Soukromá
vyšší odborná škola umění a reklamy v Praze – pedagog (figurální kresba,
výtvarná příprava, kurzy figurální kresby)
2002 – 2004: restaurátorská
činnost
2001 – 2002: přípravné
kurzy malby (pro uchazeče na VŠ)
1998 – 1999: Filmové
ateliéry Barrandov Praha- malba kulis, kašérské práce
1997 – 2002: provoz
vlastní keramické dílny
O
jeho díle:
Aleš Růžička patří do generace umělců, kteří
nastupovali na výtvarnou scénu během 90. let. Tato generace, která bývá ze
setrvačnosti stále ještě často označována jako generace mladých, dozrála do
středních let a prvního skutečného bilancování. Je typická především svými
intermediálními přístupy, a má již své ikony.
Aleš Růžička je pravověrný vyznavač malby a
od tohoto média zásadně neodbočuje. Nejen v rámci své generace patří v současné
době mezi její nekompromisní a nepřehlédnutelné představitele. Do odborného
povědomí se uvedl na IV. Zlínském salonu mladých, kde zapůsobil mezi konceptem
a novými médii jako zjevení a za své Parky získal I. Cenu Václava Chada.
Pro Aleše Růžičku je malování fyzickou
činností a zároveň rituálem, dionýským tancem nad plátnem, přinášejícím
vyčerpání i následnou obnovu sil. Krotí napětí mezi extatičností a rozmyslem,
jež naposledy vynesla vlna romantismu.
Jako prostředníky svých malířských projekcí
zvolil květiny. Rostliny v květináči, ve váze, svázané v kytici, živé,
uvadající, suché, vyjadřují pocit sounáležitosti s květinou nejen pro jméno
Růžička. Růžičkovy rostliny na velkých plátnech i malých obrázcích vyrůstají z
nálad, pocitů a setkání, jak je přináší život. Vášeň, láska, strach, očekávání,
radost. Fikus benjamín u radiátoru ústředního topení, tátovy pracovní stoly,
máminy balkony, krepové růže ze střelnice, svatební tulipány, synkovy bábovky,
nazdobené utrženým kvítkem sedmikrásky, kytice na hrobě v celofánovém obalu,
podivuhodné sestavy umělých květin a svíček za uniformními skly kolumbária,
hromada schnoucích či tlejících květin za hřbitovní zdí. S květinou je spojena
pomíjivost i nové vzcházení. Okamžik proměněný v trvání je záležitostí žánru
zátiší, malířsky řešícího vztah člověka k smyslovému světu.
Svého druhu zátiší jsou i obrazy, které tvoří
jádro současné výstavy v Galerii Pavilon. Aleš Růžička našel tentokrát inspiraci
v kompozicích – políčkách, které pro tatínka „sází“ synek Alois z umělých
květin, nalezených u babičky v Bechyni.
Čerpala
jsem:
https://www.e15.cz/byznys/ostatni/za-rupturalismem-stoji-lenovo-1310982
http://www.alesruzicka.com/text
http://www.alesruzicka.com/ales-ruzicka
Pokud jste členy Klubu snílků, můžete také tvořit a posílat své kresby, malby a třeba i koláže na email klubu klub.snilku@email.cz.
Pokud vás nenapadá, co kreslit, můžete se inspirovat mnou zadanými tématy. Například teď je aktuální téma „Houby“. Klidně si ale můžete vybrat nějaké starší. Za poslání tematického obrázku můžete také dostat bludišťáka.
Do komentářů, ale i na e-mail můžete též psát náměty na témata, na která mám něco nakreslit já. A nešetřete mě. Ať je to zajímavější pro mě i pro vás.
Žádné komentáře:
Okomentovat