8. září 2022

Creatio - Junk journal: 1. pokus

Dobrý den, milí snílci. Je druhý čtvrtek v měsíci a to je opět čas na nějaké mé dílo. A ne ledajaké. Někdy před měsícem jsem se rozhodla, že začnu tvořit junk journal.

junk = haraburdí, krámy, odpadky atd. Zkrátka takové ty věci, které většinou člověk vyhazuje, ale někdo v tom vidí potenciál a použije to na tvoření. Vlastně je to svým způsobem recyklace.

journal = deník

Takže je to takový jakoby deníček, nebo spíš sešit, který se tvoří ze starších papírů. Například z nějakých starých knih, novin, různých obrázků, vstupenek, jízdenek, dopisů, balicích papírů a dalších podobných věcí. Je na tvůrci, co tam chce a co ne. Také se některé stránky můžou zdobit různými dečkami, krajkami a látkami. V podstatě jsou to všechno takové koláže. Nebo si můžete nějak vyzdobit třeba jen část stránky a zbytek nechat, abyste si tam mohli něco zapisovat.

Tvoří se i z novějších materiálů, které se například nabarví kávou nebo černým časem, aby vypadaly staře. Někdo jednotlivé stránky sešívá nití a desky si vyrábí z kusů kartonové krabice, někomu stačí nějaký šanon. Já to vážu bužírkou.

Junk journal může mít mnoho. Klidně to může být taková všehochuť. Můžete si ho ale vytvořit na určité téma. Třeba květiny, motýli, skřítci, draci. Na youtube jsem našla i ženu, která si svůj junk journal tvořila v gothic stylu. A ten vypadal zajímavě. Nebo kdybyste měli oblíbenou nějakou filmovou postavu nebo slavnou osobnost, můžete se věnovat jí.  

Nejvíc se junk journaly tvoří a USA. Ale také třeba na Novém Zélandu nebo v Austrálii. Lidé v Evropě se to zatím učí. Ať tak či tak, vypadá to jako výplň času pro dlouhé zimní večery.

A teď konečně jeden z mých prvních výtvorů. Taková koláž z natrhaných fotek z novin a časopisů. A dneska seznat černobílé noviny není žádná legrace. Nakonec mě zachránila retro rubrika ve Chvilce pro tebe a stránky z novin Strakonicko. Některé jsou obarvené kávou, jiné ne. Také jsem využila dekorační lepicí pásku a kávou obarvený kus obálky. A ty motýlci jsou takové ty tetovačky, jak se nalepí, namokří a odlepí. A ta stránka jako taková je vystřižená z papírové nákupní tašky. Ty jsou oblíbené u mnoha tvůrců junk journalu.

Jestli bych si měla toto ohodnotit, je to spíše průměrné. Ale je to takový první pokus. Chtěla jsem aby to vypadalo seriózně. Ale pak mě pohltila vlna  inspirace a nakonec to dopadlo nějak takhle.

 


A co vy? Slyšeli jste někdy o junk journalu? A pokud ano, zkusili jste ho někdy vytvářet? A pokud ano. Proč jste se o tom s ostatními snílky ještě nepodělili?

Pokud jste členy Klubu snílků, můžete tvořit a posílat své kresby, malby a třeba i koláže na email klubu klub.snilku@email.cz.

Pokud vás nenapadá, co kreslit, můžete se inspirovat mnou zadanými tématy. Například teď je aktuální téma „Abstrakce“. Klidně si ale můžete vybrat nějaké starší. Za poslání tematického obrázku můžete také dostat bludišťáka.

Do komentářů, ale i na e-mail můžete též psát náměty na témata, na která mám něco nakreslit já. A nešetřete mě. Ať je to zajímavější pro mě i pro vás.

S přáním hezkého zbytku týdne 

Raja Luthriela

2 komentáře:

  1. Nemám na takový deník vůbec trpělivost. Člověk musí sbírat, hledat a koukat se, jak ho vyzdobit. :/ líbí se mi klasicky ozdobený deník nebo s fotkami/nalepkami.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To já jsem se pro junk journal vlastně nadchla. Ale jak říkáš. Jenom to shánění materiálu člověka brzdí. Jinak by tvořil jako ďas. :-)

      Vymazat