7. ledna 2021

Creatio - Impresionismus

Dobrý den, milí snílci. Toto je další část série o malířských stylech. Pomalu, ale jistě jsme se dopracovali až k takzvanému modernímu umění. Jako první se budeme věnovat impresionismu.
Jinak, víte, co mě fascinuje? Jak se všichni francouzští malíři té doby všichni osobně znali. Jak je to všechno provázané.

Impresionismus

(imprese = dojem).

Impresionismus má blízko k realismu. Využíval se v malířství, hudbě a literatuře v letech 1867 až 1886, veřejně známým byl od roku 1874.

Byl reakcí na ateliérovou malbu. Jeho cílem je malba v přírodě (plenér), kde se pokouší zachytit okamžitou atmosféru dané, neopakovatelné chvíle, okamžik duševního rozpoložení.

Pojem impresionismus je odvozen od obrazu Clauda Moneta Imprese, východ slunce, který byl roku 1874 vystaven na výstavě nezávislých malířů v Paříži. Poprvé tento pojem (v hanlivém smyslu) použil kritik Louis Leroy, neboť obraz považoval za nedokončený. Prosazení impresionismu ukončilo tradiční akademické umění a nastal rozvoj moderního umění

První impresionisté stáli ve své době mimo běžný vkus, neboť nerespektovali mnoho tehdy platných pravidel výtvarného umění. Zcela odmítli hledat ideální krásu, ale naopak chtěli zachytit přirozenou krásu v jejich okolí a v danou chvíli.

Typické impresionistické obrazy se poznají podle toho, že jsou tvořeny krátkými tahy (resp. doteky) štětcem, s nemíchanou barvou, čímž vznikl strukturní povrch, který je odlišuje od děl jejich předchůdců. Kompozice díla bývá zjednodušená a inovační; důraz je kladen spíše na celkový efekt než na detaily. Celek díla je možno vnímat až s určitým odstupem.

Hlavním tématem impresionistických obrazů je krajina a příroda, kterou malíři zobrazují za různých světelných podmínek a atmosférických jevů. Dalším významným námětem impresionistů se stalo moderní město a společenský život, taneční zábavy, kavárny, divadla, koncerty a další kulturní akce. V dílech malířek se objevuje hlavně téma domácího života a každodenních rituálů. Především kvůli tehdejším společenským poměrům, které neumožňovaly ženám stejnou svobodu tvorby jako mužům.

Významný vliv na impresionistické malíře mělo převážně vědecké bádání v oblasti optiky a barvy, vynález barvy v tubě, fotografie a inspirace japonskými dřevoryty.

Claude Monet

(*14. listopadu 1840 v Paříži – † 5. prosince 1926 v Giverny)

Claude Oscar Monet byl francouzský impresionistický malíř a grafik.

Narodil se roku 1840 v Paříži, po pěti letech se jeho rodina odstěhovala do Le Havru v Normandii. Jeho prvním malířským učitelem byl Eugène Boudin, se kterým se setkal roku 1856. Boudin ho uvedl do tajů olejomalby a práce v plenéru.

Roku 1859 se vrátil zpět do Paříže na studia. Zapsal se do akademie Suisse v Paříži, kde poznal Pissara, Delacroixe a Courbeta. V roce 1861 dostal povolávací rozkaz do Alžírska. Odsud se vrátil s podlomeným zdravím. Onemocněl totiž tyfem a byl z další vojenské služby uvolněn.

Po návratu do Le Havru se seznámil s nizozemským malířem Jongkindem.

V roce 1862 se Monet vrátil do Paříže a usadil se v ateliéru Charlese Gleyra. Téhož roku se v Académie Suisst setkal se Sisleym, Bazillem a Renoirem se kterými debatoval o umění. Také společně malovali v krajině a sdíleli myšlenky o působení světla, což je později spojilo ve formování impresionismu.

S výukou byl nespokojen. Záhy odchází se svými přáteli ze školy a dává se vlastní cestou. Jeho vzorem byl G. Courbet a Edouard Manet, s nímž se osobně poznal 1867.

Začátkem roku 1863 uspořádal první výstavu.

Roku 1866 se setkal s modelkou Camille Doncieux a o čtyři roky později se s ní oženil.

V roce 1867 se přestěhoval k zámožnému Bazillovi a také mu porota Salónu odmítla vystavovat obrazy. Monet se však nevzdal a spolu s Renoirem malovali z kolonády Louvru pařížské ulice. Monet strávil léto s rodiči v Saint-Adresse, zatímco těhotná Camille zůstala v Paříži. Vrátil se až po narození svého syna Jeana.

Koncem šedesátých let se začal výlučné zabývat krajinou. Motivy si vybíral v okolí ústí Seiny. V roce 1869 porota Salonu opět nepřijala jeho obrazy a Monet odjel na léto do Saint-Michel. V červnu legalizoval svůj vztah s Camille a odcestoval do Trouville, kde ho zastihla pruská válka.

Monet odjel nejdříve do Londýna za Pissarem a poté do nizozemského městečka Zaandam. 1870 podnikl s Pissarrem cestu do Londýna, kde se seznámili s obchodníkem obrazy Durant-Ruelem.

V Londýně poznali oba malíři dílo anglických krajinářů J. Constabla a J. M. W. Turnera. Na zpáteční cestě se stavili v Holandsku, kde je nadchl japonský barevný dřevoryt. 

Od 1872 Monet pobýval v Argenteuil, kam za ním dojížděli jeho přátelé.

1874 se podílel na první výstavě sdružení nezávislých umělců u fotografa Nadara na Boulevard des Capucines, kde mimo jiné vystavil obraz (Imprese, východ slunce), jenž dal podnět k přezdívce „impresionisté“.

Aby překonal finanční tíseň, 1875 rozprodal v dražbě své obrazy za směšné nízké částky. Účastnil se výstav impresionistů 1876, 1877, 1878, 1882 a 1886. Za svými krajinářskými motivy zajížděl do Véthcuil, Etrctatu a Bordighery

1886 se usadil v Giverny, kde rybníček s lekníny v zahradě jeho domu dal podnět k slavnému cyklu Leknínů.

Podruhé se oženil v roce 1892 s Alicí Hoschedéovou.

1904—8 zajížděl do Londýna a 1908 podnikl cestu do Benátek. Monet došel uznání již v osmdesátých letech

V roce 1922 byl již Monet úplně slepý. V roce 1923 podstoupil oční operaci a znovu pracoval až do své smrti roku 1926.

Monetovo dílo může sloužit jako školní příklad impresionistického stylu, názoru a techniky, přestože ve svém pozdním díle impresionismus překonává osobitým expresívním projevem. Jeho obrazy jsou plné zářivých barev a odrazů. Tohoto efektu Monet dosáhl tím, že svá plátna pokrýval bezpočtem jednotlivých tahů štětce, aby tak vytvořil bohatý opar modré, červené a zelené. Všechny jeho barvy se čistě blyští z obrazu a vytvářejí dojem neklidu a životnosti krajiny. Experimentace s barvou a světlem tak postavila Moneta nejen do vůdčí pozice impresionismu, ale také pomohla k dosažení počátečního bodu v abstraktním umění.

Další jeho díla:

Kostel ve Vétheuil pod sněhem (1878–81)
Regaty v Argenteuil (1872)
Sníh v Argenteuil (1878–81)
Nádraží Saint-Lazare (1877)
Rouenská katedrála, hnědá harmonie (1892)
Maják v Honfleuru (1864)
La Grenouillére (1869)
Železniční most v Argenteuil (1874)
Oběd v zahradě (1872)
Boulevard des Capucines (1873)
Dámy v květinách (1875)
Vlajkosláva v ulici Montorgueil (1878)
Přezimující čluny (1885)
Loďky na řece Epte
(1888)

https://cs.wikipedia.org/wiki/Dějiny_umění#Impresionismus_a_symbolismus

https://cs.wikipedia.org/wiki/Impresionismus

https://cs.wikipedia.org/wiki/Claude_Monet

Pokud jste členy Klubu snílků, neváhejte tvořit a posílat svá díla na email klubu klub.snilku@email.cz.

Pokud vás nenapadá, co kreslit, můžete se inspirovat mnou zadanými tématy. Například teď je aktuální téma "Nejkrásnější Vánoce". Klidně si ale můžete vybrat nějaké starší. Za poslání tematického obrázku můžete dostat bludišťáka.

Do komentářů, ale i na e-mail můžete také psát náměty na hudbu, kterou mám nakreslit. A nešetřete mě. Ať je to zajímavější pro mě i pro vás.

S pozdravem Raja Luthriela

Žádné komentáře:

Okomentovat