10. února 2020

Creatio - Jeskynní malířství

Dobrý den, milí Snílci.
Dnešní čtvrtek je určen pro takové ty výukové a teoretické články. Abych pravdu řekla, už jsem vypotřebovala perspektivu. Možná bych tu mohla zavést sérii článků o historii výtvarného umění. Nic jiného mě totiž momentálně nenapadá. Ale zase tak marná myšlenka to taky není. Nejsem si sice jistá ani tím, jestli je vhodné zveřejňovat jen jiné a o dost zjednodušenější verze toho, co si můžete přečíst na Wikipedii, ale i kdekoliv jinde. Vyzkoušet bych to však mohla. Začnu úplně od pravěku a třeba se i já dozvím opět něco nového a zajímavého.



Takže tedy jeskynní malířství:

Jeskyní malířství je označení pro pravěké malby na stěnách a stropech jeskyní, které se zachovaly v různých částech světa. Není přesně známá jejich funkce. Bývají dávány do souvislostí s magickými rituály či náboženstvím. Některé výtvory mohly mít i astronomický význam.
Nejčastějšími náměty jeskynních maleb byla zvířata. Například koně, bizoni, mamuti nebo či sobi atd…
V Evropě se nejvíc jeskynních maleb našlo ve Francii (např. Lascaux, Chauvetova jeskyně) a Španělsku (např. Altamira). Další hojné nálezy byly v jižním Německu na Moravě. Tam se ale zachovaly převážně plastiky.
Další hojná naleziště jeskynních maleb jsou v Anglii, Finsku, Bulharsku…
Velice známá naleziště jeskynních a skalních maleb se ale nachází i v Africe. Třeba Tassilí v Alžírsku nebo Laas Geel v Somálsku.
Dále třeba v jeskyni Cueva se las Manos v Argentině, na ostrově Sulawesi v Indonesii nebo v regionu Kimberley v západní Austrálii.

V pravěkém umění se rozlišuje dva vývojové cykly:
1) Perigordská škola (30 000 - 13 000 let př. n. l.)
Charakterizuje např. výtvory v jeskyni Lascaux, na kterých jsou převážně býci. Vyskytuje se zde tzv. kroucená perspektiva, při níž zvířata byla vyobrazena z profilu, ale rohy byly znázorněny čelně.
Byla nalezena i malba tvořená pomocí otisků rukou a tečkovaných čar. Využívala se i tzv. stříkaná malba. Ta je charakteristická tím, že místo, kam se přitiskla ruka, bylo bílé a okolní plocha se nabarvila.
2) Magdalénská škola (17 000 - 10 000 př. n. l.)
Vyznačovala se jednoduššími kresebnými liniemi, větší přesností i využíváním barev. Často se vyobrazovala zvířata stojící čelem k sobě, což můžeme spatřit třeba v Jeskyni Altamira).

Jeskynní malby se často vyskytují ve špatně přístupných jeskyních bez denního světla a zpravidla beze stop osídlení. Někde jsou stěny očazené od loučí nebo pochodní a někde se využívalo i lešení. K malbě se používaly hlavně hlinky (různé odstíny okru) a dřevěné uhlí. Obrysy jsou někdy vyryté do skály. V Evropě jsou tématem převážně zvířata a v Africe jsou častější stylizované postavy lovců, geometrické útvary a otisky rukou.

Jak již bylo zmíněno na začátku, smysl pravěkých jeskynních maleb není přesně znám. Jedna z teorií říká, že to mohl být druh lovecké magie. Že se díky nim lidé mohli cítit silnější a sebevědomější, při výpravě na lov zvěře.
Na stěnách jeskyní ale byla často vyobrazena i zvířata, která se nelovila. Například dravci.
Podle jiné teorie malby nezobrazovali reálný svět nýbrž vize, které měli pravěcí lidé v transu, kterého mohli dosahovat pomocí nějakého rituálu, halucinogenních látek nebo senzorické deprivace (třeba několikadenním pobytem ve tmě…).
Malby ale také mohly mít v širším smyslu náboženský význam. A třeba ty otisky rukou můžou být i jakýmsi označením, že tu tito lidé byli.

Já nevím, jak lidé z doby kamenné anebo moderní vědci, ale já, kdybych byla pravěký člověk, tak moje malby by plnily především ochrannou funkci. Já sice jako obranu proti zlým silám kreslím mandaly. Jsou barevné, pravidelné a harmonické a tím pádem jejich vyzařování musí eliminovat chaos a temnotu. Ale dovedu si živě představit, že bych namalovala třeba nějakého hodně zubatého hlídacího vlka, který by odháněl a zastrašoval démony.

Informace pro článek jsem sehnala na Wikipedii. Do Wiki vyhledávače jsem napsala "Jeskynní malířství".

***

Dále vám musím ještě více připomenout soutěž "Kreslení písně" (Pokud se na to chcete podívat, tak na odkaz musíte kliknout v jiném mém článku. Do tohohle odkaz dát nemůžu, protože mi to neustále vyhodnocují jako spam.). Ještě pořád se nenašel jediný člověk, který by se zúčastnil. A ještě pořád se můžete přihlašovat.

Pokud jste tedy členy Klubu snílků, můžete své výtvory zasílat na email klub.snilku@email.cz. Do předmětu napište "Creatio",(pokud to bude do soutěže, tak "Creatio - soutěž") do e-mailu název a popis výtvoru a na konci se prosím podepiš, pokud se tvé blogové jméno nějak výrazně liší od toho e-mailového.

Do komentářů, ale i e-mailem můžete také psát i náměty na hudbu, kterou mám nakreslit já.
Rovněž můžete posílat třeba nějaké opravdu podařené graffiti, pokud nějaké často míjíte na svých cestách či nějakou mandalu, kterou jste vybarvili anebo i předkreslili. Nebo cokoliv jiného, co podle vás souvisí s výtvarnem a byla by škoda to neukázat světu.

Žádné komentáře:

Okomentovat