4. února 2021

Creatio - Malířství v duchu symbolismu

Dobrý den, milí snílci. Dneska mám pro vás mé obzvláště oblíbené téma a tím je symbolismus. Ten jsme ve škole probírali jenom v literatuře a dost mě fascinoval. Jaké je ale symbolické malířství?

Symbolismus

Symbolismus je umělecké hnutí, které vzniklo ve Francii roku 1886. Jeho největší rozmach byl na přelomu 19. a 20. století. Reagoval na popisnost naturalismu a parnasismu. Částečně navazuje na romantismus. Jejich cílem bylo zobrazovat věci, které nelze racionálně vysvětlit (nálady, emoce, myšlenky, city atd.). Umělci chtěli nakreslit či popsat nezobrazitelné, snažili se proniknout k podstatě skutečnosti – usilovali o vnímání umění všemi pěti smysly. K tomu jim měl pomáhat symbol, který se měl stát prostředníkem mezi skutečným světem a „světem duše“ a měl v náznaku odkrývat tajemství ukryté v nitru věcí. Symbol nebyl přímým pojmenováním věci (problému, stavu atp.), ale pouhým náznakem, sugescí podstaty věci.

Symbolisté se snažili vytvořit umění, a to soustředěným vnímáním celé umělcovy bytosti, všemi pěti smysly, které měly splynout. Věřili, že umění by mělo chtít zachytit více absolutních pravd, které mohly být zpřístupněné jen nepřímými metodami.

Symbolisté se dělili na několik skupin. Jejich chápání symbolu bylo radikálně odlišné. Základní představy byly symboly jako:

  1. Nápověda – čtenáři vsugerovat nějaký pocit, náladu, …
  2. Jednoznačný znak

Výtvarné umění

Ve výtvarném umění se tento směr nemohl zcela rozvinout, neboť některé jeho myšlenky byly podobné, jako u populárnější secese. Výtvarné umění je reakcí nejen na naturalismus, ale především na impresionismus a někdy i na akademismus.

Malířský symbolismus nevytvořil jednotný styl, tak jako jiné malířské směry, který by bylo možné charakterizovat užším okruhem výrazových forem. Obsahuje prvky akademicky pojatého neoromantismu a neoklasicismu, přes plošný dekorativismus a linearismus, až k expresívním a surrealistickým tendencím, ve kterých již předvídá nástup nových avantgardních směrů na počátku 20. století.

Odilon Redon

(* 22. dubna 1840 v Bordeaux – † 6. července 1916 v Paříži)

Vlastním jménem se jmenoval Bertrand-Jean Redon. Byl to francouzský malíř, představitel symbolismu a dekadence ve výtvarném umění.

Narodil se Bertrandovi a Marii-Odile Redonovým. Krátce před tím se jeho rodiče vrátili ze Spojených států, kde otec farmařil a kde se oženil s Redonovou matkou, Francouzkou, která pocházela z Louisiany. Její jméno Redon použil jako pseudonym.

Měl velmi slabou tělesnou konstituci. Proto byl brzy po narození svěřen do péče kojné a následně svého strýce, který žil na rodinném statku Peyrelebade poblíž města Listrac-de-Durèze, asi 50 km na východ od Bordeaux. Život v přírodě a izolaci v něm probouzel bizarní a fantasmagorické obrazy, které se staly později podstatou jeho díla a které se dodnes nepodařilo plně vysvětlit. 

V 7 letech strávil se svou pěstounkou několik měsíců v Paříži, kde navštívil zdejší muzea. Zejména dramatické obrazy jej silně ovlivnily. Na venkově žil až do svých 11 let. Pak se v Bordeaux připojil k rodičům a začal chodit do školy. Jeho kresba byla oceněna dříve, než začal číst. 

V roce 1855 zde začal navštěvovat kurzy malíře Stanislase Gorina. Ten v Redonovi podporoval jeho zanícení pro malířství a seznámil ho s díly Jeana-Francoise Milleta, Eugène Delacroixe, Camille Corota a Gustava Moreaua, který na něj měl ze jmenovaných malířů největší vliv i v budoucnu. 

V 17 letech na přání rodičů, jejichž starší syn byl architektem, se bez úspěchu pokusil o přijetí na studium architektury na pařížské École des Beaux-Arts. Na téže škole se roku 1864 přihlásil do ateliéru malíře Léona Gérôma. Po roce ukončil studium, protože se Redon nechtěl nechat vtěsnat do schémat akademického malířství.

Po návratu do Bordeaux se spřátelil s grafikem Rodolphem Bresdinem, který ho naučil grafickým technikám, zejména leptu a litografie. Pod vedením tohoto umělce vznikla série 11 leptů Brod, která byla vydána v r. 1866. Tato série byla inspirována orientálním a romantickým duchem děl Eugéna Delacroixe, kterého znal od vidění.

Roku 1867 byl jeho olej Roland v Roncevaux přijat na výstavu Salón v Bordeaux, která byla obdobou stejnojmenné pařížské výstavy. Malíř se ale rozhodl obraz nevystavit.

Léto následujícího roku maloval v Barbizonu s malíři Barbizonské školy a seznámil se zde s Corotem.

Barbizonská škola byla skupina francouzských malířů zaměřených na krajinomalbu, kteří se kolem roku 1830 usadili v okolí vesnice Barbizon, aby zde přímo v přírodě nacházeli motivy pro své obrazy.

 V roce 1870 byl v souvislosti s Prusko-francouzskou válkou mobilizován a účastnil se válečných akcí na řece Loiře poblíž Tours. Tento traumatizující zážitek se promítl v jeho tvorbě.

Od roku 1872 se stala jeho domovem Paříž, kde měl ateliér na Montparnassu, i když téměř každé léto jezdil do Peyrelebade. Jeho přítel Jules Boissé ho v Paříži uvedl do literárního salónu Berthe de Rayssac, kde se scházeli spisovatelé, hudebníci, malíři a vědci. Zde také poznal svou budoucí ženu, kreolku Camille Falte, kterou si vzal roku 1880.

Na jaře 1875 opět maloval v Barbizonu.

O tři roky později podnikl cestu do Belgie a Holandska, kde obdivoval hlavně díla Franse Halse a Rembrandta.

V roce 1879 vydal své první album litografií s názvem Ve snu, které odráží snové, imaginární prožitky autora.

V roce 1881 uspořádal v redakčních místnostech novin La Vie Moderne první samostatnou výstavu svých uhlokreseb. Ohlas byl mizivý. 

Rok nato vystavoval uhlokresby podruhé a při té příležitosti se spřátelil se spisovatelem Huysmansem, který ho roku 1883 seznámil se Stéphanem Mallarmém.

V roce 1884 založilo asi 400 tvůrců, kterým nebyla přijata díla na každoroční oficiální výstavu Salón, Salón nezávislých umělců. Redon byl zvolen jeho prvním prezidentem.

Na začátku roku 1886 vystavoval Redon spolu s Paulem Gauguinem v Bruselu na salónu avantgardní Skupiny XX a téhož roku na jaře se zúčastnil poslední, osmé výstavy impresionistů.

Zřejmě z Mallarméova podnětu se roku 1889 zúčastnil první výstavy Společnosti malířů-grafiků v prestižní galerii Paula Durand-Ruela. Sblížil se s malíři nazývajícími se Nabisté. Další výstava v téže galerii proběhla v roce 1894.

Na počátku 90 let se výrazně proměnila jeho barevná paleta. Opouští tóny černé, začíná používat pastel a olejové barvy. Barva dominuje v jeho dílech až do konce života.

Počátkem roku 1890 opět cestoval vystavovat do Bruselu, tentokrát ve společnosti Mallarméově. V té době se sblížil s Gauguinem.

V roce 1895 navštívil Londýn. Prodělal také vážnou nemoc, která jeho další tvorbu ovlivnila. Těžce nesl vynucený prodej statku Peyrelebade, o němž rozhodli jeho bratři a kde strávil dětství. 1897 zde prožil poslední léto.

O dva roky později vystavoval u Paula Durand-Ruela potřetí, tentokrát společně s Nabisty. Jeho mecenáš, hrabě Robert de Domecy ho v roce 1900 doprovázel na cestě po Itálii.

Na začátku 20. století došel uznání i od státu. Roku 1903 mu byl udělen Řád čestné legie a o rok později bylo pro státní galerii zakoupeno jeho první dílo, Zavřené oči z roku 1890. V témže roce pomáhal se zakládáním Podzimního salonu, v němž mu byl v roce 1904 vyhrazen celý jeden sál s 62 díly.

Poslední stěhování v Paříži absolvoval Redon roku 1905.

Roku 1907 se pokusil opatřit si finanční prostředky na zpětný odkup Peyrelebade. Uspořádal veřejnou aukci 53 svých olejomaleb, akvarelů, pastelů a kreseb. Potřebný obnos však nezískal.

S dalším ze svých mecenášů, Arthurem Fontainem, navštívil roku 1908 Benátky.

Od roku 1909 trávil léto v Bièvres u Paříže ve vile, kterou původně vlastnila Juliette Dodou, nevlastní sestra jeho manželky.

V roce 1913 došlo jeho dílo uznání i v zámoří. Na proslulé výstavě Armory Show, která byla první komplexní výstavou moderního umění v Americe a na které se představili i malíři z Evropy, představil Redon 40 děl. 

Ještě v roce 1914 navštívil Holandsko. Zemřel 6. července 1916 v Paříži, pohřben je v Bièvres.

Redonovi měli dva syny. První z nich, Jean, narozený roku 1886, zemřel již po půl roce. O tři léta později se narodil Ari (1889–1972). Umělec vytvořil několik jeho portrétů. Ari byl na začátku první světové války odveden k ženistům. Jeho otec, se jeho návratu z fronty nedočkal. Ari Redon pečoval o výtvarný a literární odkaz svého otce a odkázal malířova díla, která zůstala v majetku rodiny, státu.

Redon měl užší kontakty i s českým prostředím. Zásluhu na tom má Zdenka Braunerová, jejíž sestra byla provdána za Élémira Bourgese jednoho z Redonových přátel. Při svých pobytech v Paříži často Redonovy navštěvovala a postupně k nim uvedla i Julia Zeyera, Viléma Mrštíka a Miloše Martena, který se s malířem sblížil nejvíce. Po Arnoštu Procházkovi byl Marten druhý, kdo v Čechách o Redonovi psal. Další byla v roce 1912 Kamilla Neumannová, která vydala v edici Umělecké monografie soubor dvanácti reprodukcí Redonových děl. Národní galerie v Praze má ve svých sbírkách album šesti litografií Edgaru Poeovi a další tři litografie z let 1894–1896, Památník národního písemnictví vlastní dvě litografie a lept rovněž z 90. let.

Dílo:

Redonovo dílo nelze zařadit do žádného z proudů soudobého malířství, ať už to byl realismus, klasicismus, hnutí nabistů, barbizonská škola nebo impresionismus.

S mnoha malíři z vyjmenovaných směrů však vystavoval a pojily ho s nimi přátelské vazby. Redon byl vzdělaný a sečtělý člověk. Jeho tvorbu ovlivňovala nejen vlastní imaginace, ale i literatura, přírodověda a zejména hudba, které byl vášnivě oddán. Důležitou inspirativní roli pro něj hrál sen, proto bývá někdy považován za předchůdce surrealismu.

Redon byl v blízkém kontaktu se symbolistickými básníky, k jejichž básním má jeho vidění světa blízko. Je také nazýván prvním moderním malířem pocitů úzkosti a nevědomí. Náměty čerpal z antické mytologie, křesťanství i středověkých bestiářů.

Používal více technik: vedle oleje i kresby uhlem, kvaš, pastel, temperu a litografii.

V jeho tvorbě lze rozlišit dvě základní etapy. Zhruba do roku 1890 v jeho uhlokresbách a grafikách dominovala černá barva, kterou Redon považoval za základní. Práce vzniklé do této doby se tradičně nazývají noirs – černá díla. Po narození druhého syna, Ariho, malíř svůj způsob tvorby přehodnotil a jeho hlavní malířskou technikou se stal pastel. Postupně mizí fantaskní bytosti znázorňované v noirs. Dílo se stává lyričtější. Redon začal používat všechny barvy spektra. Jeho způsob nakládání s barvou a světlem byl natolik svébytný, že inspiroval i fauvisty.

Fauvismus je moderní umělecký směr, který vznikl ve Francii na počátku 20. století. Podobá se německému expresionismu, jehož začátky ovlivnil.

Redon se uplatnil i v oblasti dekorativní a nástěnné malby.

Dílo Odilona Redona bylo inspirováno také hudbou. Sledoval tvorbu Richarda Wagnera. Dále jeho oblíbenými skladateli byli Mozart, Beethoven a zejména Schuman. Tomu věnoval v roce 1904 pastel na jeho počest. Schumanův portrét se objevuje také v panelu se jménem Noc

 

https://cs.wikipedia.org/wiki/Symbolismus 

https://wiki.rvp.cz/Kabinet/Ucebni_texty/Výtvarná_výchova/Dějiny_výtvarného_umění/Umění_19._století/Malířství/Symbolismus_a_secese

https://cs.wikipedia.org/wiki/Barbizonská_škola

https://cs.wikipedia.org/wiki/Fauvismus

https://cs.wikipedia.org/wiki/Odilon_Redon  

Pokud jste členy Klubu snílků, neváhejte tvořit a posílat svá díla na email klubu klub.snilku@email.cz.

Pokud vás nenapadá, co kreslit, můžete se inspirovat mnou zadanými tématy. Například teď je aktuální téma "Cesta do říše snů". Klidně si ale můžete vybrat nějaké starší. Za poslání tematického obrázku můžete dostat bludišťáka.

Do komentářů, ale i na e-mail můžete také psát náměty na to, kterou mám nakreslit. A nešetřete mě. Ať je to zajímavější pro mě i pro vás.

S přáním krásného zbytku týdne Raja Luthriela

Žádné komentáře:

Okomentovat