4. června 2020

Creatio - Renesanční malířství

Dobrý den, milí snílci. Dnešní 1. čtvrtek v měsíci jsem se rozhodla věnovat renesanci. Je to úžasné období plné skvělých osobností. Do té doby, než jsem to začala zkoumat, jsem si to ani neuvědomovala. A právě proto je mi líto, že se tady tomu nemohu věnovat podrobněji. Jednak na to nemám časovou kapacitu a jednak nechci, aby v této rubrice byly jenom dějiny umění.
Ale vy sami si můžete říct, co tu chcete číst a vidět.



Renesance
Renesance je umělecký sloh působící na přelomu středověku a novověku, tedy v období od 14. do 16. století. Vyznačoval se zesvětštěním, individualismem a návratem k antice. Také je úzce spjat s humanismem.
Za místo jejího vzniku je považována severní Itálie.
Kladen důraz na člověka a na lidský rozum. Člověk se stává všestranně rozvinutou osobností. Vznikají životopisy, vlastní podobizny malířů, umělci na rozdíl od středověku podepisují svá díla. Vystupují z anonymity a někteří dosahují dokonce vysokého společenského postavení.
Rozšířený zájem o vědecké objevy.
K typickým rysům renesance v architektuře patří některé prvky antiky, př.: zdobené mramorové sloupy, římsy, arkády, kupole…

Renesanční malířství
Malířství v období renesance se moc antickým malířstvím inspirovat nemohlo, protože se většina nedochovala.Udržuje se tedy náboženská tématika. Velmi často se ovšem stává pouze prostředkem, jak zobrazit i scény z každodenního života.
V malbě se začíná užívat trojrozměrnost a perspektiva. Malíři se naučili pracovat s prostorem a vyjadřovat jeho hloubku. Někteří umělci začali také pracovat v mnohem větší míře s užitím barev pro vyjádření stínu
Objevilo se nové využití pro kresbu. Před tím se využívala jen jako takový náčrt budoucí malby, v renesanci slouží už ke studiu skutečnosti pro vylepšení obrazu.

Leonardo da Vinci
Jeho rodné jméno bylo Leonardo di ser Piero. Narodil se 15. dubna 1452 v Anchiano u Vinci v Itálii a zemřel 2. května 1519 v Le Clos Lucé u Amboise ve Francii.
Byl to italský malíř a čelní představitel renesanční malby. Věnoval se ale také sochařství, architektuře, přírodovědě, hudbě, vynalézáním a konstruktérství. Mimo jiné také psal knihy. Měl správnou představu o pohybu planet, gravitaci, vlnění, hoření, o koloběhu krve atd.
Nakreslil spoustu různých skic, plánů či vynálezů, které se realizovaly až v 19. nebo 20. století. Leonardo da Vinci po sobě zanechal mnoho nedokončených maleb i vynálezů, a něco se i za ta staletí ztratilo. Výzkum Leonardových deníků není dodnes ukončen.

Ve věku 14 let nastoupil do učení v renomované dílně sochaře Andrey del Verrocchio ve Forencii. Jeho spolužáky byli, Sandro Botticelli, Pietro Perugino a Lorenzo di Credi. Zde bylo jeho prvním vzorem mistrovo bronzové sousoší Kristus a nevěřící svatý Tomáš. Dále se učil kreslit olůvkem na plátno drapérii stojící postavy jako studii pro malbu. Další studie se dochovaly ve sbírce Medicejských v galerii Uffizi. Namaloval anděla na obraze "Křest Krista". Při malbě použil jinou techniku malování, než jaká byla do té doby běžná, která umožňovala jasnější a výraznější barvy, a tak Leonardův anděl na celé kresbě vynikl.
Samostatně namaloval obrazy: Zvěstování, Madona s karafiátem, Portrét Ginevry de' Benci aj.
Kolem roku 1478 namaloval Druhé zvěstování a začal další obrazy: Madona s ovocem (dochovala se jen studie).
V roce 1478 dostal Leonardo zakázku na obraz pro kapli sv. Bernarda, ale nesplnil ji.
Z let 1478-1480 pochází perokresba - studie k obrazu Madona s dítětem a malým Janem Křtitelem a studijní kresba k obrazu Panna Marie myjící synovi nohy
Roku 1479 nakreslil Leonardo oběšeného Bernarda Bandiniho Baroncelliho, vraha Giuliana de Medici.
1481 podepsal Leonardo smlouvu na obraz Klanění tří králů. Rozpracoval jej, ale nedokončil. Také začal obraz Sv. Jeroným na poušti.

V roce 1482 odešel na pozvání vévody Lodovica Sforzy z Florencie do Milána. Tam nalezl obdiv, který v nepokrokové a skeptické Florencii neměl.
V roce 1495 započal práci na fresce Poslední večeře. Použil nové techniky s temperou a olejem. Barvy ale na omítce začaly brzy opadávat. Naštěstí Leonardův žák Marco d'Oggiono mistrovu malbu zkopíroval v měřítku 1:1 technikou olejomalby na plátně.
Kompozice obrazu vyzařuje tajemné, téměř esoterické rozměry. Volba barev se stává prostředkem k popsání atmosféry, jemná kombinace světla a stínu vytváří novou formu a podporuje představivost diváka. Postavy na zdi jsou zobrazeny v typické renesanční středové perspektivě a v mírném podhledu, tak i v kombinacích různě natočených a výrazně gestikulujících postav apoštolů získávají výraz monumentality a rovnováhy.

Z jara roku 1500 se Leonardo opět usídlil ve Florencii. Zde v letech 1503 až 1506 vytvořil jeden ze svých nejslavnějších obrazů: Mona Lisa.

Nějakou dobu pobýval opět v Miláně, pak v Římě a nakonec od roku 1516 ve Francii, kam byl pozván francouzským králem Františkem I. z Valois. Zde žil až do své smrti.


***

Pokud jste členy Klubu snílků, neváhejte se zúčastnit Mandalové soutěže. Můžete tvořit a posílat svá díla ještě do 18. 6. 2020 do 12:00. Takže máte ještě příležitost. Pokud vás soutěž nezaujala, můžete poslat nějaký obrázek mimo soutěž, který bych mohla v Creatiu zveřejnit.

Do komentářů, ale i na e-mail klub.snilku@email.cz můžete také psát náměty na hudbu, kterou mám nakreslit. A nešetřete mě. Ať je to zajímavější pro mě i pro vás.


Rovněž můžete posílat třeba nějaké opravdu podařené graffiti, pokud nějaké často míjíte na svých cestách. Nebo cokoliv jiného, co podle vás souvisí s výtvarnem a byla by škoda to neukázat světu.

Žádné komentáře:

Okomentovat