5. června 2018

Principia - Čtyřicátá druhá výprava

Milí Snílkové,

i když se zpožděním, opět se ozýváme z knihovny. Minulé úterý jsem doháněla poslední resty před zkouškou, takže jsem ani nedala vědět, že se ozvu až první týden v červnu. Za což se velice omlouvám všem, kteří netrpělivě vyhlíželi další výpravu.

Mám pro vás ale jednu dobrou zprávu - díky Alisse se můžete těšit na příspěvek z knihovny i příští týden? S čím to bude? Však uvidíte. :-)



Fanfára dnes opět zazní natřikrát. Pro koho? Přeci pro:

Illienel, Alissu a Holoubka



Všem třem se totiž podařilo odhalit Ursulu K. Le Guin, autorku Zeměmoří, série Hain (z níž pochází např. Levá ruka tmy) či Kronik Západního pobřeží.

Ale teď zpátky k indiciím. Po kom se draci shánějí tentokrát?

  • Autor se kromě psaní angažoval i v archeologii či pedagogice.
  • (A někteří lidé uvádí, že by mnohem více pedagogem, než čímkoli jiným.)
  • Jeho zájem o archeologii se projevil i v jeho dílech. (Přestože je jim dnes vyčítána jejich historická nepřesnost.)
  • Během své pedagogické kariéry byl mnohokrát přeložen a část jeho snah se nepotkala s příliš velkým úspěchem.
  • Byl perzekuován za své vlastenecké působení i snahy o reformu školství (byl obviněn z pobuřování).
  • Snažil se zavést vyučování v přírodě a větší sportovní vyžití.
  • Bez národu na honorář vedl "oddělení pro vyučování občanské mravouce", které spočívalo ve výuce praktických dovedností do života.
  • Jeho enormní nasazení ho dostalo až do dočasné výslužby poté, co se duševně zhroutil.
  • Během První světové války působil určitou dobu jako pracovník rentgenologického ústavu. Když pak měl být převezen na frontu, z transportu uprchl.
  • Zorganizoval lyžařské kurzy pro pražskou mládež.
  • Vedl výpravu k moři, v jejímž rámci účastníci absolvovali 4 měsíční kurs zahrnující mimo jiné i výuku jazyka a výklad o daných zemích.
  • Aby získal další peníze na realizaci jednoho ze svých pedagogických plánů, prodal svou archeologickou sbírku Národnímu muzeu.
  • Plán zrealizoval - a byl se na něj podívat i TGM - nakonec však byl projekt přerušen výhrůžkou násilného vystěhování.
  • Jedno z jeho beletristických děl je dodnes na mnoha školách součástí povinné četby.
  • Některé z jeho knihy byly i zfilmovány.

Už víte, po kom se draci ptají?

Co by draci rádi slyšeli:

  1. Jméno autora
  2. Některé z jeho děl
  3. Pokud jste některé jeho knihy četli, co si o nich myslíte? Líbily se vám? Měli jste je jako součást povinné četby, nebo jste si je našli jinak?

Jméno Snílka
drak
dračí hnízdo
bonusové vajíčko
3
-
-
2
-
-
8
1
2
4
-
1
1
-
-
9
1
2
35
2
8
4
1
-
3
-
-
3
-
-
Kely (Dori)
1
-
1
1
-
-
17
2
3
5
-
-
10
1
3
3
-
-
16
-
4
15
-
2
3
-
-
3
-
-
8
-
2


Kvalitní chlazení přetížených mozků - přeje
Dragilia

P.S.: Chcete dostat svou literární tvorbu do Knihovny? Ozvěte se na klub.snilku@email.cz a do předmětu připište PrincipiaA že nevíte, co vše lze posílat?

P.S.S.: Chtěli byste se pustit do indicií k oddračování (jako jsou třeba v tomto článku)? Snadná pomoc! K dispozici je vám opět klubový e-mail. Tentokrát posílejte s předmětem Principia draci (A pro jistotu připište i správné odpovědi. 0:-) )

4 komentáře:

  1. 1) Eduard Štorch
    2) Krom školněpovinných Lovců mamutů třeba Osada Havranů nebo Hrdina Nik
    3) Když se dívám na obsah Lovců mamutů, zjišťuju, že jsem je zřejmě kdysi četla, ale nevybavím si z nich ani ň. Nejspíš efekt povinné četby... Doma jsme měli všechny tři výše zmiňované a nejvíc si vybavím z Nika, z čehož soudím, že se mi asi líbil. Taky jsem tehdy v devíti (?) letech měla pocit, že čtu vopravdicky vážnou literaturu...

    OdpovědětVymazat
  2. 1) Eduard Štorch
    2) a) beletrie: Lovci mamutů; Osada Havranů; U Veliké řeky; Volání rodu; Bronzový poklad
       b) odborná: Reforma školního dějepisu; Školní dějepis v theorii a praxi; s K. Čondlem - Pracovní učebnice dějepisu pro školy měšťanské
    3) Z beletrie jen ukázky, nějak mne to neuchvátilo, vlastně i filmy jsem viděla až do konce až nyní a v povinné se mi povedlo se tomu vyhnout stejně jako románům pro dívky. Jeho teorie výuky dějepisu mne více zaujaly.

    OdpovědětVymazat
  3. 1. Jméno autora - Eduard Štorch
    2. Knihy -Lovci mamutů, Osada havranů, Broznový poklad
    3. Zatím jsem od něj nic nečetla, ale mám to v plánu někdy napravit.

    OdpovědětVymazat
  4. 1) Eduard Štorch
    2) Lovci mamutů, Osada Havranů, Minehava
    3) Jako povinnou četbu jsme Štorcha nikdy neměli. Možná jsme o něj nějak zavadili na základce. Mám tucha, že jsem kdysi četla Lovce mamutů, resp. že jsem s nimi přišla do styku v rámci nějaké táborové hry nebo tak ve skautu. Vtipné, že na loňské léto jsem s týmiž skauty po letech jako vedoucí připravovala tábor na téma Minehavy. Bohužel jsem onemocněla a nemohla tam jet. Ale rozhodně mne nikdy nenapadlo si o Štorchovi něco zjišťovat, tak mne překvapilo, jak rušný měl život.

    OdpovědětVymazat