29. srpna 2017

Principie - Šestatřicátá výprava

Milí Snílkové,

doufám, že jste si užili zaslouženého volna (pokud jste ho měli), nenalokali jste se moc mořské vody, ani vás nesežrala dravá zvěř v horách. Protože jak znám draky, ti se o to teď minimálně pokusí. 0:-)



Začnu netradičně nejprve poděkováním - konkrétně M. za korekturu minulého článku. Byl psán ve spěchu a asi to na něm bylo více než vidět. A z divočiny bez WiFi se moc opravovat nedá, takže jsem vděčná, že s tiskařskými šotky zatočila místo mě.

Ale teď už zpátky k (příjemné) povinnosti vyhlásit úspěšné luštitele dračích hádanek. Dnes se bude pěkně vytrubovat, protože se šupináči ptali celkem třikrát. Trojnásobná fanfára tedy náleží:
.

Veruci, Holoubkovi a M.


Nesmím ale ještě zapomenout na dvojitou fanfáru pro:


Vivienne



A po kom se draci sháněli?

V první - veršované - nápovědě odkazovali na autora knihy Mistr a Markétka - na Michaila Bulgakova.

V druhé - už ne tak kreativní - se skrývala dáma s iniciály E.B. - Emily Brontëová, autorka románu Na Větrné hůrce.

V třetí - taktéž celkem fádní - se snažily dopátrat Alberta Camause (a ano, musela jsem si teď ověřovat, jak se Camus vlastně skloňuje) a jeho prvního a posledního románu - Cizince a Prvního člověka.


A kdo se nám bude schovávat dnes?
  • Autor měl pět vlastních sourozenců a čtyři nevlastní.
  • Nějakou dobu studoval na piaristickém gymnáziu a byl tam premiantem.
  • Přestože sám byl evangelíkem a později se stal i evangelickým farářem.
  • Zúčastnil se (s nechutí) misie v Roudnici. Nespokojenost pramenila z faktu, že na "pravou víru" měl obracet katolíky.
  • Nevraživost mezi církvemi ho totiž celý život trápila.
  • Jeho nejznámější knihou je pohádka, která byla ve své době výjimečná, protože počítala i s psychologií dítěte.
  • Příběh nejprve vydal anonymně a vlastním nákladem.
  • Jeho objevení pro veřejnost proběhlo i díky recenzi v časopise Čas, která způsobila nutnost dalšího vydání. To první bylo totiž lidmi zcela rozebráno.
  • Autorovo jméno se ale v knize objevilo až při desátém vydání.
  • Autorská práva odkázal evangelické církvi, která díky tomu mohla financovat vydávání biblí a dalších církevních textů.
  • V překladu pro SSSR došlo k značnému významovému posunu, kde náboženské odkazy byly nahrazeny komunistickou ideologií. Evangelíci se však proti tomu ohradili a takto pozměněný text nakonec nevyšel.
  • Podle příběhu bylo natočeno několik seriálů:
  • Kniha původně sloužila i jako symbolický rámec pro nejmladší dívky ve skautu - a je také důvodem pro jejich pojmenování.

Tak už víte?

Draky zajímá:

  1. Jméno autora
  2. Jméno této pohádky

Na bonusové vajíčko:
  1. Jméno zmiňované skautské výchovné kategorie

Jméno Snílka
drak
dračí hnízdo
bonusové vajíčko
2
-
-
8
1
2
4
-
1
1
-
-
9
1
2
29
2
7
3
1
-
3
-
Kely (Dori)
1
-
1
1
-
-
16
2
2
5
-
-
10
1
3
3
-
-
13
-
4
12
-
1
3
-
-
3
-
-
8
-
2

Na viděnou a hodně úspěchů přeje
Dragilia
P.S.: Chcete dostat svou literární tvorbu do Knihovny? Ozvěte se na klub.snilku@email.cz a do předmětu připište Principia. A že nevíte, co vše lze posílat?
.
P.S.S.: Chtěli byste se pustit do indicií k oddračování (jako jsou třeba v tomto článku)? Snadná pomoc! K dispozici je vám opět klubový e-mail. Tentokrát posílejte s předmětem Principia draci. (A pro jistotu připište i správné odpovědi. 0:-) )

6 komentářů:

  1. Okamžitě jsem poznala pohádku Broučci, celý název je Broučci pro malé i velké děti od Jana Karafiáta.
    Prošla jsem hoodně stránek a odkazu o Janu Karafiátovi o Broučcích ale o symbolu pro dívky ze skautu, jak se tato kategorie jmenuje jsem nikde nenašla bohužel

    OdpovědětVymazat
  2. Po zhodnocení obtížnosti jsem nakonec otázku číslo tři přesunula. Nebude součástí získávání dráčka, ale pokud jí zodpovíte, získáte nárok na bonusové vajíčko.

    OdpovědětVymazat
  3. 1. Jan Karafiát
    2. Brouččci
    3. Světlušky

    OdpovědětVymazat
  4. Dnes výjimečně opět bez googlení. :)1) Jan Karafiát
    2) Broučci
    3) Světlušky - zajímavostí je, že i já jsem ve svém věku v podstatě stále světluška, neb jsem nikdy nesložila skautský slib

    OdpovědětVymazat
  5. 1) Jan Karafiát, 2) Broučci, 3) SvětluškyK Broučkům jsem vždycky měla zvláštní vztah, nějak jsem je milovala, ale taky mi z nich bylo smutno. Ale nepřemýšlela jsem moc nad tím, proč. Tak jsem si je někdy předloni přečetla znovu a došlo mi, že ten příběh začíná celkem hezky a příjemně, ale průběžně se stává víc a víc deprimujícím a smutným, ale to nakonec skončí úplnou tragédií. Absolutně žádný happy end, jen smutek a smrt. To je vlastně úplně hroznej příběh a snad nejhorší, co je možný číst dětem

    OdpovědětVymazat